Lopuksi

Hain keväällä 2017 Digiopettaja-koulutukseen ja intoni päästä mukaan oli kova. Palasin syksyllä 2016 takaisin töihin oltuani puolitoista vuotta kotona äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Huomasin, että tuona aika oli tapahtunut paljon. Tuntui, että kehitys on mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin ja uusia välineitä ja mahdollisuuksia oli tullut paljon, joten omia tietoja ja taitoja täytyisi saattaa ajan tasalle. Opetettavana aineeni on tietotekniikka ja kokemusta on ohjelmoinnista siltä aikakaudelta, kun kaikki piti koodata itse käyttöliittymään myöten. Siksi voisi ajatella, että uusien välineiden käytön opettelu ei tuota ongelmia, mutta se että pysyy ajan tasalla uusissa mahdollisuuksissa ja virtauksissa on todella iso haaste. Lisäksi, koska opetan tietokoneiden ja sovellusten käyttöä monien eri koulutusalan ryhmille niin, pohdimme usein heidän oman alan opettajiensa kanssa yhdessä sitä, että mitä sovelluksia tietyn ryhmän kanssa otetaan käyttöön ja miten niitä hyödynnetään. Pitää pystyä tarjoamaan konkreettisia ja käytännönläheisiä esimerkkejä.

Eräs tärkeä asia, joka oppilaitoksessamme tapahtui koulutuksen aikana on se, että kesällä oppilaitokseemme muodostettiin digitiimi. Pääsin mukaan sen toimintaan. Digitiimissä on jäseniä eri koulutusaloilta ja jäseniä eri välineiden näkökulmasta esim. Moodle, O365 jne. Itse edustan Moodlen näkökulmaa, olen toiminut Moodlen kanssa vuodesta 2005 lähtien. Digitiimin koen hyödylliseksi, koska voin olla mukana vaikuttamassa asioihin sekä kuulen, mitä on suunnitteilla aikaisemmin kuin, jos en olisi toiminnassa mukana. Meillä on paljon koulutusaloja, toimipisteitä on paljon ja myös eri paikkakunnilla. Osa koulutusaloista on edellä digitaalisuuden käyttämisessä esim. kyseisellä koulutusalalla olleiden hankkeiden kautta. Näiden koulutusalojen on mahdollisuus ottaa käyttöön ja hankkia uusia välineitä ja sovelluksia. Heidän jäsenyytensä on tärkeä digitiimissä käyttökokemusten ja tietojen ja taitojen välittäjinä.

Katson, että Digiopettaja-koulutuksesta on ollut minulle hyötyä. Koska esimerkiksi koulutuksen tehtäväpalautukset ja oppimispäiväkirjat ovat olleet kaikkien osallistujien luettavasti, niin on ollut mahdollisuus oppia ja saada vinkkiä toisten kokemuksista ja ajatuksista. Valitettavasti ajanpuutteen takia ei ole ollut mahdollisuutta tutustua läheskään kaikkiin. Uusia välineitä tuli tutuksi koulutuksen ja niitä tuli itsekin kokeiltua omassa opetuksessa. Tulen niitä jatkossakin hyödyntämään ja miettimään uusia käyttökohteita.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti