Strategiat ja skenaariot

Strategiat ja skenaariot

OPS-työtä tehdessä usein kuuli toisten ihmettelevän, eivätkö strategiat ja linjaukset ole pelkästään ylemmän tahon sanahelinöitä ja pitäisikö meidän vain käyttää tämäkin aika tuntien suunnitteluun. Oma asenteeni strategioita kohtaan on aina ollut toiveikkaan utelias. Jos kerran näin laajamittaista tutkimus- ja selvitystyötä on jossakin päin maailmaa tehty, sille pitäisi myös löytyä jokin tarkoitus. Mitä olen siis saanut irti strategisista raporteista omaa työtäni ajatellen?

Raportteja ja strategioita tutkiessani olen huomannut olevani menossa omassa työssäni oikeaan suuntaan. Esimerkiksi Opetushallituksen ja Sitran raporteista tulee selkeästi ilmi, että opettajan työtä tullaan tarvitsemaan myös tulevaisuudessa. Digitalisaatio väistämättömänä yhteiskunnallisena tekijänä muuttaa opetuksen kenttää ja vaatii myös työelämässä erilaista kokonaisvaltaista alojen osaamista. Opettajien osaamisen vaikutus ulottuu siis nykyään ehkäpä pidemmälle kuin koskaan. Digitalisaatio yhteiskunnallisena muutoksena on minun mielestäni tarpeeksi painava selitys digitaalisten työkalujen käytölle (pedagogia edellä), monialaisten kokonaisuuksien sisäänajolle oppilaitoksissa sekä monikulttuurisuuden ja moniosaamisen korostamiselle koulutyössä ja arvioinnissa.

Jos osaamme kohdentaa resurssit oikein, oppilaitoksistamme lähiaikoina valmistuvat nuoret arvostavat laadukasta työntekoa sekä tuovat siihen luovuutta ja omanlaisuutta. He ovat valmiita muuntautumaan työelämän tarpeiden mukaisesti ja osaavat monipuolisesti opitun itsearvioinnin kautta seilata myös työelämän merta ilman suurempia vahinkoja. Kaikki tämä edellyttää kestävää kehitystä myös opetuksessa.

-Itse asiassa kestävästä kehityksestä puhuttaessa muutamakin taho mainitsee vinkkejä, jotka ovat käytännöllisiä myös digikehareille. Näitä vinkkejä ovat esim. pienten selkeiden kokeilujen toteuttaminen sekä oman oppimisen jakaminen muille avoimesti.-

Kun vertailee kotimaisia ja kansainvälisiä koulutusstrategioita keskenään, huomaa niin EU:n kuin Pohjoismaidenkin tasolla kiinnitettävän erityistä huomiota heikkojen ja vähävaraisten oppilaiden koulutustasa-arvoon. Myös tiedon avoimeksi saaminen on yhteinen digitaalisuuden mukana tuleva positiivinen tavoite. Strategiat kuvastavat yhteisiä trendejä ja haasteita, mutta näiden lisäksi niistä voi ammentaa myös käytännöllistä hyötyä, kuten konkreettista tietoa rahoitusohjelmista, joiden kautta oma koulu voi hakea tukea digitaalisille löytöretkilleen.

Tatjana Kajala

Tietoja kurikkat

Yläkoulun kieltenopettaja, joka on kiinnostunut uudenlaisista opetustavoista, digitaalisista työkaluista sekä poikkitieteellisestä opettamisesta.
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Jätä kommentti