Reformi tuo kouluihin digikulttuurin muutoksen

Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta ammatillisen koulutuksen reformi tuo isoja muutoksia, mutta opettajan työssä painotukset tulee näkymään vahvimmin opiskelijoiden henkilökohtaistamisessa, uraohjauksessa ja yksilöllisten opintopolkujen mahdollistamisena. Reformi on aiheuttanut paljon puhetta siitä, kuinka koulutusta siirretään työelämään ja oppilaitoksissa ei enää opeteta, vaan opettajan rooli muuttuu ohjaavaksi ja valmentavaksi.

Opiskelijoiden hekilökohtaistamisessa ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamisessa olennaista on kysyä opiskelijoilta itseltään miten he oppivat asioita mieluiten ja minkälaisessa ympäristössä. Eräskin opiskelija vastasi kirjoittavansa mieluiten muistiinpanoja ja oli erityisen mielissään siitä, kun meillä ammatillisessa koulutuksessa saa käyttää kirjoittamiseen digitaalisia välineitä oppitunnilla. Näin ammatillisen oppilaitoksen näkökulmasta digitalisaatio onkin juuri  toimintatapojen uudistamista. Sitä kuinka digitaalisuus ja uudet tutkinnon perusteet antavat oppilaitoksille ja opettajille mahdollisuuden toteuttaa ja kehittää toimintakulttuuria. Reformin myötä digikulttuurin muutos on käsillä juuri nyt.

Tarkemmin ajateltuna olen todella mielissäni reformista ja ammatillisen koulutuksen nyt kohdanneesta digimuutoksesta. Ennen ajattelin digitalisaation olevan vain tekniikkaa ja laitteita, mutta  kun aloin tarkastella sitä avoimesti oppimisen mahdollistavasta näkökulmasta ymmärsin sen hyödyn. Kun nähdään digitalisaatio rajattomana yhteistyökenttänä, uusia pedagogisia menetelmiä mahdollistavana ja tiedon tuottamisen kanavana, tarjoaa se erinomaisen väylän oppimiselle, ohjaamiselle ja opiskelijoiden omien polkujen toteutumiselle.

Digiaikakauden tuoma muutos on mahdollisuus, jolla vastataan muuttuvan maailman malliin. Eletään digitalisaation kautta, jossa työelämä muuttuu ja näin ollen myös oppilaitosten on vastattava muuttuvaan työelämän tarpeeseen. Muutosvasteeseen ei kuitenkaan voida vastata ilman tavoitteita, vaan oppilaitoksen digitalisaatiolla on oltava selkeä suunta, tavoite johon digiloikata. Digitaalisuus erilaisilla menetelmillä, oppimisalustoilla ja sovelluksilla tarjoaa meille mahdollisuuden opettaa nuorista ennakkoluulottomia, muuntautumiskykyisiä, joustavia sekä osaavia ammattilaisia työelämään.  Digityökalut antaa opiskelijalle mahdollisuuden ottaa vastuuta omasta oppimisesta ja toteuttaa yksilöllisiä oppimispolkuja.  Digitaalisilla opetusmenetelmillä siirretään tekemisen ja oivaltamisen vastuu opiskelijalle tiedon tuottajana. Tai parhaimmillaan oppija dokumentoi ja itsearvioi omaa osaamistaan esimerkiksi digitaalisella osaamisportfoliolla. Näin opettajan rooli myös muuttuu ohjaavaksi. Digitalisaation tavoitteena on oltava oppiminen.

 

Henna Ström-Kallio

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s