Tutustumismatkalla Norjassa ja Ruotsissa

Hei

Kävin tutustumassa lähihoitajien ammatilliseen aikuiskoulutukseen Norjassa (Fredrikstad ja Oslo SInsen) ja Ruotsissa (Hermod Avesta, Fagersta NVO). Tavoitteenani oli hankkia yhteistyökumppaneita tulevaa Nordolus hanketta varten ja kartoittaa työssäoppimispaikkoja lähihoitajaopiskelijoille. Tässä pääpointit.

  • Norjasta mieleen jäi erityisesti se, että työssäoppimisessa käy opettaja myös paikan päällä ns. hoitovuorossa työskentelemässä opiskelijan kanssa, jotta voi nähdä tämän osaamisen (Fredriktadt). Haasteena heillä on osaavan ohjaavan henkilökunnan löytyminen työpaikoilla (yli puolet on ulkomaalaisia, joilla ei ole hallussa termistöt ja kirjaaminen norjalaisella tasolla.)
  • Ruotsissa jäi mieleen erityisesti että työpaikkaohjaajat ovat koulutettuja. Muut työntekijät eivät ole ohjaajina. Haasteena heillä on vähäinen harjoittelu ja monikulttuurinen opiskelijajoukko.
  • Yhteistä meille kaikille on opetettavat aineet (aika samankuuloisia) hieman vaan eri paketissa, muilla ei ole pääsykokeita.
  • digitaalisuutta oli jonkin verran opetuksessa Norjassa (qr-koodit, kyselyt jne), robotiikasta oli puhuttu, mutta se ei tullut esille opetuksessa. Ruotisssa Hermodsilla oli taas käytössä matriisi, jossa oli opiskelijoiden arvioinnit, tehtävät ja opintojen eteneminen samassa. Ko.matriisissa opiskelija näki myös selkeästi, miten häntä on kriteerien mukaan väreillä arviotu, ja hän pystyi vielä parantamaan suoritustaan, jos ei ollut päässyt tavoitteeseen (värikoodit). Heillä oli myös erikseen ns. luokkaopettaja ja sitten tehtäviä arvioivat opettajat, jotka antavat aina myös suullisen palautteen kurssin lopussa.

Ja sitten siihen mikä minua kummastutti jo ensimmäisen päivän jälkeen, missä ovat meidän opiskelijoita vastaavat aikuisopiskelijat…..uskalsin kysyä sen sitten kolmannessa paikassa…

  • opiskelijoissa niin paljon ulkomaalaisia (jopa 85% luokasta). Syy on siinä, että valtio ei maksa toista koulutusta eli aikuiskoulutuksessa käy vain ne jotka ovat keskeyttäneet lukio/ammattikoulun tai ulkomaalaiset tai ulkomaalaisen tutkinnon omaavat. He jotka päättävät vaihtaa ammattia pitää maksaa koulutus itse ja se maksaa… Ihan kuin olisin joskus kuullut tämmöstä puhuttavan suomessakin…ja jos niin on niin tulevaisuudessa, silloin meidän aikuiskoulutus menee kyllä ihan uusille urille, koska nämä kollegat painivat ihan erilaisten haasteiden kanssa kuin me. Heillä luokassa voi olla jopa 100% muista kulttuureista, silloin ohjaus ja opetus on hieman erilaista kuin meillä. En viitsinyt edes puhua blogeista yms.. Myös heillä on ns. opiskelijoiden polutusta, esim ruotsissa se kuulosti huomattavamman näppäremmältä kuin meillä, mutta luulen että heillä ei ole tämmöistä tutkintojärjestelmää kuin meillä.

Matka oli aika rankka ajomatkoineen ja lentoineen 5 päivän sisään. Ihmiset olivat erittäin ystävällisiä, omasta koulustani voin olla ylpeä mm.oppimisympäristöt ovat hyvällä mallilla. Työssäoppiminen ja sen ohjaus tulee olemaan Nordplus – hankeaihio, mitä alamme nyt pohtimaan. Ilman omaa Iphonea ja sen navigaattoria olisin ollut aika yksin 🙂 se johdatti minut perille pimeillä Norjan pienillä teillä, sekä Ruotsin ei niin tiheään asutulla seudulla. Auton navigaattori oli aivan eri mieltä asiasta 🙂 Onneksi on tätä digiteknologiaa nykyisin, ettei tarvitse paperikartoista kouluja etsiä.

Johanna Karjalainen, Pkky, Aikuisopisto

 

 

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s