Kokemuksia tutoropettajana toimimisesta

Kaupunkimme tutoropettajat kokoontuivat tapaamiseen, jota vetivät verme-osaajat samasta kaupungista. Tapaamisen aikana pohdittiin tutoropettajana toimimista eri näkökulmista. Olen poiminut iltapäivän aikana käydyistä keskusteluista kommentteja, jotka kuvastavat tutoropettajien käsitystä toiminnan hyvistä puolista ja kehittämisen kohteista.

Tutortoiminta koettiin yleisesti positiivisesti. ”Tarpeeseen vastaava hanke”

Vajaan vuoden verran käynnissä olleella hankkeella koettiin olleet positiivisia vaikutuksia digimyönteisyyden kehittymiseen ja uuden opsin jalkauttamiseen. ”Asennemuutos ehkä varovasti muuttumassa positiivisemmaksi digiä ja siihen liittyen uutta opsia kohtaan”

Vahvasti nousi esiin useammassa kommentissa näkökulma, että muut opettajat uskaltautuvat käyttämään tutoropettajan apua ja asiantuntemusta hyväkseen, koska tietävät hänen saavan työstään korvauksen. ”Tutoria kehtaa vaivata, kun hän saa korvauksen” ”Helpompi kysyä, kun siitä saa toinen korvauksen” Myös tutoropettajalle korvaus tehdystä työstä on tärkeä. ”Saa palkan siitä, mitä tekee joka tapauksessa”

Muutenkin tutortoiminta koettiin hyväksi ja toimivaksi tavaksi kehittää opettajien digitaitoja, myönteistä suhtautumista digiin ja koulun digikäytäntöjä. ”Henkilökohtainen ohjaaminen toimii, saa keskittyä just siihen, mikä on tarve” ”Onnistumisen kokemus: ei ollutkaan vaikeaa” ”Opettajien täsmäkoulutussysteemi, kaikilla mahdollisuus osallistua” ”Tuntee itsensä tarpeelliseksi”

Myös tutoropettajien omat taidot ja näkemys koulun kokonaisuudesta kasvavat toisia opettajia auttaessa, toki tämä vaatii myös työtä ja vaivannäköä. ”Samanaikaisopettajuus avaa silmiä toisen aiheisiin + yhteistyölle” ”Pitää itse ottaa paljon selville asioita”

Tutoropettajat kohtaavat työssään kouluilla myös haasteita. Ne voivat liittyä laitteisiin tai osaamiseen. ”Laitteita ei riittävästi / laitteet ei riittävän toimivia, että koko koulu voisi tehdä vaadittavat digit” ”Laite- ja verkko-ongelmat” ”Odotetaan vastausta kysymyksiin, joista itsellä ei tietoa”

Haasteelliseksi koettiin myös aikapula, odotusten ja todellisuuden vastaamattomuus ja omat resurssit. ”Liian suuret odotukset, tutorkaan ei pysty kaikkeen” ”Aikapula” ”Runsaudenpula/ähky –mikä on helmi yhdelle, ei ole sitä toiselle” ”Oma jaksaminen” ”Yhteisen ajan löytyminen”

Tutortoiminnan aikatauluttaminen herätti paljon keskustelua. ”Aikataulutus (löytää hetki sille, kun ohjaat toista)” ”Toivoo valmistautumisaikaa tutorhetkeen” Toisilla kouluilla oli todettu toimivaksi tavaksi koulutukset koulupäivän jälkeen ja toisilla toivottiin tutortoiminnan sijoittumista koulupäivän sisään. Erilaisia aikataulutuksen tapoja oli kehitetty. ”Tutorille aika lukujärjestykseen” ”Digivälkkä” ”Kokouksen yhteydessä huono” ”Koulutuksia työpäivän jälkeen” ”On yleisesti käytettävissä”

Kokonaisuudessaan tutortoiminta on koettu kouluillamme erittäin hyvänä. Opettajat saavat apua läheltä ja tarpeeseen. Tutortoiminnalle toivotaan yleisesti jatkoa. Palaute on ollut hyvää sekä tutoropettajilta että kouluilta.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s