Omia havaintojani koulumme tvt-kulttuurin kehittymisestä

Olen toiminut lukion opettajana noin neljännesvuosisadan ajan. Ihan tarkkaan en enää muista koska tietokone tuli meidän koulussa tavalliseen luokkahuoneeseen. Toki niin kauan kuin minä olen ollut töissä, koulussamme on ollut atk-luokka tai kaksikin. Taisi olla joskus vuosien 2003 – 2005 paikkeilla kun minä sain omaan luokkaani opettajan käyttöön tarkoitetun tietokoneen ja kylkeen dataprojektorin sekä dokumenttikameran. Pääsin eroon piirtoheitinkalvoista. Jos opettaja halusi opiskelijoiden kanssa tehdä jotakin tietokoneella (esim. tiedonhakua internetistä) piti varata erikseen atk-luokka käyttöön – ja silloin kaksi tai kolme opiskelijaa työskentelivät samalla koneella. Langatonta verkkoa ei ollut.

Iso muutos alkoi joskus vuoden 2010 paikkeilla. Kouluumme tilattiin opettajille suunnattua tvt-koulutusta. Tähän koulutukseen sisältyi muutaman viikon välein tapahtunut kouluttajan puolen päivän vierailu oppilaitoksessamme. Noin puolet opettajakunnastamme osallistui koulutukseen. Suurin osa opettajista piti järjestelyä onnistuneena – niin myös minä. Koulutus avasi ainakin minun silmiä millaisia erilaisia opetukseen liittyviä sovelluksia netistä löytyy ja miten niitä voi hyödyntää omissa oppiaineissa.

Samoihin aikoihin kouluun rakennettiin langaton nettiyhteys. Alku oli hankalaa kun kaistanleveys osoittautui turhan kapeaksi tarvittavalle datamäärälle. Rehtori kävi useita keskusteluja palveluntarjoajan kanssa, mutta kului lukuvuosi tai kaksikin ennen kuin langaton netti alkoi toimia paremmin.

Kun opettajat alkoivat tuoda pedagogiikkaan enemmän mukaan tieto- ja viestintätekniikkaa, ongelmana oli se, että opiskelijoilla ei välttämättä ollut tarpeellisia välineitä itsellään. Muutamilla opiskelijoilla oli oma kannettava tietokone tai tabletlaite. Osa opiskelijoista joutui siirtymään siihen vanhaan atk-luokkaan työskentelemään ja osa yritti pärjätä kännyköillä.

Ylioppilaskirjoitukset alkoivat siirtyä digiaikaan. Se potkaisi liikkeelle kannettavien tietokoneiden yleistymisen koulussamme. Aluksi koulu antoi uusille opiskelijoille lukioajaksi lainaksi kannettavan tietokoneen tietyin ehdoin. Parin vuoden siirtymäajan jälkeen koulumme ei enää tukenut opiskelijoiden laitehankintoja, vaan itsestään selvänä pidettiin sitä, että opiskelija hankkii itse oman koneen ja tekee itse siihen tarvittavat päivitykset.

Kehitystä on siis näinä vuosina tapahtunut paljonkin vaikka välillä on meinannut usko loppua. Hikeä on virrannut opettajilla runsaasti kun alettiin toteuttaa ensimmäisiä sähköisiä kokeita. Sähkö- ja datakaapeleita vedettiin koeviikon alla muutamiin luokkiin. Vasta myöhemmin päästiin eroon kaapeleista kun siirryttiin langattomaan sähköiseen kokeeseen. Abitti-koejärjestelmä oli aluksi erityisen kankea – on se toki vieläkin – mutta parannusta siinäkin on tapahtunut. Vieläkin jurppii usb-tikkujen toistuva päivitys.

Viime keväänä koulussamme otettiin käyttöön kaikille yhteinen sähköinen oppimisalusta. Kun kaikki tietävät mitä sähköistä alustaa käytetään, on työskentelykulttuuri parantunut merkittävästi. Turha säätäminen on jäänyt vähemmälle.

Tänä syksynä ensimmäistä kertaa huomasin, että uusia lukiolaisia ei tarvitse enää opastaa yhtä seikkaperäisesti tietokoneiden käyttöön luokassa kuin aikaisempina vuosina. Ilmeisesti perusopetuksen opetussuunnitelmien muutoksen myötä opiskelijoiden tvt-taidot ovat paremmalla tasolla kuin aikaisemmin.

Parin viime vuoden ajan opetajille annettavasta tvt-tuesta koulussamme on vastannut muutamasta opettajasta koostuva tvt-tiimi. Aluksi tvt-tiimissä oli kolme opettajaa, mutta tänä lukuvuonna tvt-tiimiläisiä on jo viisi. Jokaisella oma erikoisalansa. Kaikki osaavat neuvoa kuitenkin jonkin verran myös oman tvt-kaistansa ulkopuolisissakin asioissa. Kukaan ei ole siis korvaamaton.

Summa summarum: Pitkä taival on takana tvt:n omaksumisessa. Välillä on ollut vaikeaa, mutta eteenpäin on menty. Eikä se kehitys tähän lopu. Itse uskon, että tekniikan käyttö tulee helpottumaan tulevina vuosina. Perustan uskomukseni siihen, että opettajat ja opiskelijat osaavat asioita paremmin ja tekniikka itsekin kehittyy käyttäjäystävällisemmäksi.

 

Mainokset

Tietoja biogeoworld

Olen lukion biologian ja maantieteen opettaja.
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s