Kouluttaminen ja kouluttautuminen – kun kemiat eivät kohtaa

Mitä tehdä, kun kouluttajan ja koulutettavan kemiat ja tyylit eivät kohtaa sitten millään ja koulutuksesta jää lähinnä käteen molemmille turhautunut olo?  Vikahan on tietenkin silloin molemmissa, mutta kouluttajan on helpompi vaikuttaa tilanteeseen (sillä hän on usein enemmän äänessä). Tässä omia kokemuksiani reflektoituna sekä kouluttajan että koulutettavan näkökulmasta.

Mitä kouluttaja voi tehdä, kun huomaa koulutettavassa vastarintaa – eli kouluttajan kymmenen käskyä.

  1. Kielenkäyttö

Ihan ensimmäinen asia on tiedostaa se tapa, jolla itse kouluttajana puhuu. Jos puhuu koulutettavalle alentuvasti, kuittailee heidän osallistumisensa tasosta ja luo muutenkin negatiivista ilmapiiriä ympärilleen torppaamalla kaikki koulutettavien näkemykset ja ideat, tietenkin koulutettavalle nousee karvat pystyyn. Jos kouluttaja ei ole valmis ottamaan koulutettavien ajatuksia todesta, vaan haluaa omalla kielenkäytöllään nostaa itsensä jalustalle, on koulutussuhde aika tuhoon tuomittu asia.

2. Termistön käyttö

Toinen kielenkäytön ongelma voi olla se, että puhuu liian vaikeilla termeillä. Esimerkiksi kiky-päivänä sain palautetta (onneksi välitöntä sellaista!), että käytin sanoja, joita osa ei ymmärtänyt. Toinen ääripää on se, että oletaa, etteivät koulutettavat osaa yhtään mitään, mikä on myös vastarintaa herättävä toimintatapa.

3. Ole avoin palautteelle

Palautteen rauhallinen vastaanottaminen sekä koulutuksen aikana että sen jälkeen – ja siitä opiksi ottaminen ovat kokemukseni mukaan hyvin tärkeitä asioita. Siitä ei saa ottaa itseensä, vaan tarkastella sitä, mistä koulutettavien hyvät ja huonot kokemukset koulutuksessa kumpuavat. Mitä voisin kouluttajana tehdä toisin ja voinko tehdä asialle jotain heti?

4. Kuuntele koulutettavia

Koulutettavat eivät ole tyhmiä. Älä kohtele heitä niin. Kuuntele heidän näkemyksiään ja ota ne huomioon. Jos suhtaudut huonosti itse, nousevat koulutettavatkin (samoin kuin oppilaatkin) kapinaan.

5. Anna tarvittavat ennakkotiedot 

Koulutuksessa istuminen on aina mielekkäämpää, jos siellä saa tehdä jotain konkreettista työhön liittyvää ja jos osaa jo etukäteen asennoitua siihen, mitä koulutukseen ollaan menossa tekemään. Kouluttajan olisi hyvä siis antaa ennakkoon tarpeeksi tietoja ja lisäksi myös kysellä koulutettavien tarpeita etukäteen. On sekä koulutettavan että kouluttajan kannalta epämotivoivaa, jos joku korjaa esim. kokeita koulutuksessa, koska ei koe saavansa mitään irti koulutuksesta.

6. Anna tilaa keskustelulle ja käytännölle

Tähän maailmanaikaan, kun kaikenlaiset verkkoluennot ovat mahdollisia, tuntuu (ainakin itsestäni) todella epämotivoivalta istua jossain koulutuksessa kuuntelemassa puhuvaa päätä ilman, että tilassa käydään myös (paljon!) vapaata keskustelua. Luento-osuudet voi etukäteen nauhoittaa ja vaatia osallistujia katsomaan ne. Lähipäivät ja -tilaisuudet olisi hyvä käyttää niin, että sitä mihin muuten ei ole aikaa – käytäntöön ja keskusteluun ja hyvien kokemusten jakamiseen – annettaisiin aikaa.

7. Nauti siitä, mitä teet

Samalla tavalla kuin oppilaidenkin kanssa, innostus tai vähintäänkin mieliala ovat tarttuvia asioita. Jos koulutat hyvillä mielin, ovat koulutettavatkin hyväntuulisempia.

8. Epävirallinen ote 

Kouluttajana ei tarvitse jäädä sinne eteen jumiin, vaan voi jutella koulutettavien kanssa heidän keskellään. Silloin koulutettavienkin on helpompi kysyä kysymyksiä ja epävirallisuus työpäivän päätteeksi rentouttaa ja luo mukavampaa tunnelmaa.

9. Salli epäonnistuminen

Älä tartu jonkun huonosti tehtyyn tehtävään, vaan ohjaa suuntaa, johon olisit toivonut sen menevän. Jos aikaisemmat mallit ovat lyhyitä, tulee koulutettavienkin tuotoksista lyhyitä.

10. Älä kanna kaunaa

Jos et edellisellä kerralla tullut jonkun koulutettavan kanssa toimeen, älä asennoidu häneen valmiiksi negatiivisesti, vaan anna uusi mahdollisuus. Jos olet saanut palautetta, yritä toimia sen mukaisesti, jos koet, että siinä on ollut jotain itsereflektoinnin aiheitta.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kouluttaminen ja kouluttautuminen – kun kemiat eivät kohtaa

  1. jurvaa sanoo:

    Hyviä vinkkejä!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s