Papukaijamerkkihimo iski!

Siinä opettajainkokouksessa, jossa koulumme  opettajalauma ohjattiin kesälaitumelta takaisin arkiaitaukseen, saimme kaikenlaisten tutunturvallisten lisä-ekstra-sivu-yli-höpö-hommien lisäksi tehtäväksemme digimerkkien suorittamisen. Ensikuulemalta (sen, minkä nyt kukin kuuli siinä tavataanpitkästäaikaahälinässä) tehtävä maistui lievästi partiolaiselta.  Suoritusmerkkejä? Mitä ihmeen papukaijamerkkejä tässä vielä töitten päälle pitää kerätä? Ommellaanko ne hihaan? Aikuisten oikeastiko?

Jossakin hälinässä kiiri myös tieto (tästä en mene takuuseen, sillä en ole varmentanut tätä tietoa mistään), että jos vähintään puolet koulumme opettajista suorittaa digimerkkien ensimmäisen tason tämän vuoden puolella, niin saamme aikuisten oikeasti pienen rahallisen kannustuksen.

Elokuussa digimerkkeily hautautui kiirellisyysluokkaan Heti kuuluvien asioiden alle, mutta nyt syksyn edetessä sitä on ehtinyt makustella rauhassa. Kysymys on ehdottomasti hyviin ja järkeviin työuutisiin kuuluvasta asiasta!

Edu.hel.fi – osaamismerkit perustuvat Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio-ohjelmaan vuosille 2016-2019 asettamiin tavoitteisiin: ”Opettajille ja rehtoreille tarjotaan uudet osaamisen kehittämisen muodot ja instrumentit digitaalisten kompetenssien hankkimiseen. Digitaalisen osaamisen kehittämisessä ja täydennyskoulutuksessa käytetään –  –  – uutta Digi.hel.fi -viitekehikkoa, joka määrittelee opetuksen ja pedagogisen johtamisen digitaaliset kompetenssit. Täydennyskoulutus toteutetaan laajamittaisena monimuotokoulutuksena, jossa muotoina käytetään lähiopetusta, vertaisoppimista,valmennusta, verkko-oppimista (MOOC-verkkokurssit, video-opetus), opettajan työssäoppimista sekä pedagogista portfoliota. Osaamisesta myönnetään Digi.hel.fi-taitotasojen mukainen OpenBadge-sähköinen osaamissertifikaatti.

Kuulostaa lupaavalta! Systemaattiselta! Järkevältä!  Opettajien osaaminen ei ole enää epämääräistä mutua.  Digitaaliset kompetenssit ovat nyt selkeästi mitattavissa ja määriteltävissä. Merkkejä suorittaessaan näkee sekä sen, mitä vaaditaan että sen, mitä itse osaa. Näin voi heikkoja taitoja voi täsmäpaikata. Kompetensseista ja mahdollisista täydennyskoulutustarpeista on uudessa digipapukaijamerkkisysteemissä  tietoinen myös opettajan esimies, joka siunaa alaisensa taitotason ja käy samalla pienen digikehityskeskustelun taitotason suorittaneen alaisensa kanssa.

Digiosaamismerkit on jaettu kolmeen eri taitotasoon:
TASO  1: Tietoteknologian opetuskäytön perusosaaminen

 

TASO 2: Tietoteknologian opetuskäytön syventävä osaaminen 

TASO 3: Tietoteknologian opetuskäytön kehittäjä- ja kouluttajaosaaminen

Itse suoritin TAITOTASO 1:n tänään sunnuntaina. Suorittaminen oli nopeaa, hauskaa, helppoa  – ja koukuttavaa! Oli myös palkitsevaa käydä läpi omia tekemisiään. Heti, kun rehtori on siunannut minut  perusosaajaksi, alan suorittaa syventäviä tehtäviä. Haluan lisää papukaijamerkkejä!

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s