Ketä kiinnostaa ikäihmisten digitaidot?

Kansalaisopistojen tehtävä on tarjota mahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle ja kansalaisvalmiuksien kehittämiselle. Kansalaistaidot ovat jokapäiväisessä elämässä tarvittavia taitoja, jotka liittyvät toimimiseen yhteiskunnan jäsenenä ja omien asioiden hoitamiseen. Digitaidot ovat luettavissa yhdeksi tämän ajan kansalaistaidoksi.

Kansalaisopistossa lähetämme kurssipalautteet sähköisenä. Paperipalautteet palautuvat hitaasti ja koosteiden tekeminen jää muiden kiireiden jalkoihin, joten yksimielisesti olemme päättäneet suosia sähköistä palautetta. Kansalasiopiston kursseille voi ilmoittautua puhelimitse toimistoon tai verkossa. Suositut kurssit täyttyvät jopa muutamassa sekunnissa ilmoittautumisajan alkamisesta. Puhelimessa jonottaminen on tehostetusta asiakaspalvelusta huolimatta moninkertaisesti hitaampaa. Sukututkimuskurssi on suunniteltu siten, että kurssilla hyödynnetään laajasti verkon mahdollisuuksia, ja elämänkertakurssilla iso osa kurssilaisilla haluaisi hyödyntää tekstien jakamisessa sähköisiä alustoja.

Kaikkien digitaidot eivät kuitenkaan riitä edes tässä melko maltillisessa vauhdissa pysymiseen. Tilastokeskuksen mukaan yli puoli miljoonaa suomalaista ei käytä Internetiä. Heistä valtaosa on yli 65-vuotiaita. Yli 300 000 suomalaisella ei ole verkkopankkitunnuksia tai muita sähköisen tunnistautumisen välineitä. Kansalaisopisto on vastannut haasteeseen järjestämällä aktiivisesti eri ryhmille, mutta erityisesti ikäihmisille, suunnattuja digitaitokursseja. Tampereen työväenopisto on saanut Opetushallituksen laatu- ja kehittämisavustusta digitaalisen toimintaympäristön kehittämiseksi. DIGI TOP -hankkeen tavoitteena on viedä työväenopisto digitaaliseen toimintaympäristöön uudistamalla pedagogiikkaa ja oppimisympäristöjä sekä opetusta tukevaa hallinnollista toimintaa ja asiakaspalvelua. Hankkeessa luodaan toimintamalleja digitalisaation edistämisen toteuttamisesta vapaassa sivistystyössä. Kansalaisopistokenttä siis pyrkii vastaamaan yhteiskunnalliseen haasteeseen ja pitämään kaikki mukana digiyhteiskunnan kehityksessä.

Tampereen työväenopiston vararehtori Tuula Vatanen toteaa didgitaitojen oppimisesta, että ”Yksi resepti on sama, kuin minkä tahansa muun uuden asian opettelussa: opetellaan ensin se, mikä tuntuu mukavimmalta ja/tai helpoimmalta. Ikäihmisten mediakasvatus lähtee laitteiden käytön opetuksesta. Pienet askeleet riittävät.” Askel on kuitenkin itse haluttava ottaa. Myös meidän kansalaisopistossamme törmätään siihen joukkoon, joka ei halua täyttää sähköistä palautetta tai ilmoittautua netissä tai jakaa tekstejään verkossa. Osa ihmisistä kieltäytyy kategorisesti käyttämästä sähköisiä palveluita. Heillä on siihen oikeus, mutta meillä kansalasiopistossa on velvollisuus rohkaista ja auttaa heitä, vaikka haparankin digiaskeleen ottamiseen, kun he ovat siihen valmiita. Haluamme tarjota paikan, kiireettömät olosuhteet ja tuen ikäihmisten digitaitojen oppimiselle.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s