Sote, reformi ja digitalisaatio

Tässä on kolme isoa sanaa, mitä on meillä sosiaali- ja terveydenhuollon perustutkinnossa (lähihoitaja) pyöritelty paljon, ja vuonna 2018 tullaan vielä pyörähtämään pyörremyrskyn tavoin…luulen niin. Olen päässyt RoboBisnes ja Digisote-hankkeiden järjestämiin työpajoihin tänä keväänä, jonka pohjalta kirjoitan tämän esityksen. Ja reformi itsessäänhän on tullut ammatillisessa koulutuksessa tutuksi eri julkaisuissa. Eli pohjimmainen ihmettely tälle esseelle on, miten otamme digitalisaation uusissa tutkinnon perusteissa huomioon, kun maailma ja ammatit muuttuvat ympärillämme.

Digitalisaatio ja reformi: Vuonna 2018 astuvassa ammatillisen koulutuksen reformissa digitalisaatio on tuotu esille. Koulutusta on tarkoitus uudistaa ja tuoda lähemmäs työelämää, samalla tavoitteena on Uudistaa ja digitalisoidaan ammatillisen koulutuksen järjestäjien toimintaprosesseja ja oppimisympäristöjä. Digitalisaatiosta on tarkoitus tehdä ”hyvärenki”. Tällä hetkellä tämä näkyy mm. tutkinnonperusteiden uudistamistyössä. Olen päässyt tutustumaan luonnoksiin ja antamaan kommentteja yhdistettyyn kuntoutuksen ja vanhustyön osaamisalaan, ja siellä selkeästi, samoin kuin pakollisissa tutkinnonperusteissakin, digitaalisuus tulee esille. Se on integroitu kriteeristöihin sisälle, ei erikseen aineisiin. Samaa pohdimme sote kehittämistyöryhmässä, eli kun teemme toteutussuunnitelmia, niin digitalisaatio tulisi olla kaikissa oppiaineissa sisällä, ei enää erikseen opetettavana aineina. Ja juuri digitalisaation jatkuvuus eri oppiaineissa vaatii omalta osaltaan tarkkaa suunnittelua tai yhteistyötä opetusalojen kesken. Erilaisia digitalisaation menetelmiähän jokainen opettaja voi opetuksessaan sitten soveltaa kuten haluaa.

 

SOte ja digitalisaatio: Täällä Pohjois-Karjalassa on vuoden alusta PKSSK muuttunut Siun Soteksi. Eli olemme aloittaneet jo lähtölaskennan, digitaalisuudesta en tiedä sen tarkemmin miten se on aiottu toteuttaa. Pääosassa ovat varmaan asiakkaille tarjottavat sähköiset palvelut sekä asiakkaiden terveysdatan kerääminen erilaisin menetelmin. Digitalisaatiolla pyritään osaltaan rahojen säästämiseen, mutta myös asiakkaiden terveysriskien ennaltaehkäisyyn. Digitalisaation 9 periaatetta on nähtävissä tästä linkistä: http://vm.fi/digitalisoinnin-periaatteet

Sähköiset palvelut tarkoittavat sitä, että asiakkaat käyttävät omatoimisesti palveluja, palveluja on myös ammattilaisille (kirjaaminen) ja myös ammattilaisten kanssa (tiedon välitys). Lisäksi on tukipalveluja esim. apteekit, joissa on jo robotiikkaa hyödynnetty. Tulevaisuutta on, että kanta-arkistosta löytyy asiakastiedot, josta kantaosiosta voi asiakas käydä jatkossa esim. labratuloksiaan katsomassa (ei vielä käytössä). Tulevaisuudessa (kansallinen palvelu) asiakastietoa liikkuu eri palvelujen kesken, myös yksityisten. Kansalaisella ns. yhden luukun periaate. Tavoitteena on että esim lääkärit ja asiakkaat näkevät saman näytön, ei enää erikseen ammattilaisille omia järjestelmiä. Tässä parin minuutin huumorilinkki, mitä on sähkäinen asiointi. https://www.youtube.com/watch?v=ywceYxKfqv8 Hämeenlinnan sähköinen asiointi.

Sotessa tärkeätä on asiakaslähtöisyys, asiakkaiden omavastuu tulee lisääntymään. Pääosa asiakkaista haluaa käyttää sähköisiä palveluja, kaikki eivät siihen pysty.

Asiakaslähtöisyys sotessa tarkoittaa palvelu tehdään asiakkaan tarpeita varten, ei toisinpäin. Tulevaisuuden asiakkailla 10% korkean hoidon taso, 30% laajempi hoidon tarve, nämä käyttävät edelleen ns. peruspalveluja. Sosiaali- ja terveysalan asiakkaista nämä ryhmät käyttävät n. 80% palveluista, tälle porukalle tulee kehittää tehokkaampi palveluprosessi (Palvelumuotoilu). Ne, jotka tulevat käyttämään digitalisaatiota itse”Digitalisaation suurkäyttäjät”, ovat ne joilla on satunnainen hoidontarve (60% väestöstä).

Yhteenveto: No miten tämä vaikuttaa minun työhöni opettajana. Minun tulisi tietää edes jotain tästä kaikesta J Eli tutkinnonperusteista kun muokkaamme toteutussuunnitelmat, tulisi meidän moniammatillisesti pohtia miten digitalisaatio soluttautuu opetukseemme luonnollisesti ja mitä sote-osa-alueen digitaalisia ominaisuuksia tuomme esille missäkin opetuksen vaiheissa. Tutkinnonperusteissa mainitaan selkeästi mm lääkerobotit, sähköiset tietojärjestelmät, eettinen käyttäytyminen mm.sosiaalisessa mediassa. Opettajien täytyy myös pysyä ajanhermoilla sote-muutoksessa sekä ammatillisen reformin vaatimuksissa. Digitaalisuus liittyy tulevaisuudessa vahvasti molempiin.

Johanna Karjalainen /Digimimmit 🙂

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s