Mallin antaminen ja ohutta yläpilveä

Opiskelukaverin kanssa pohdittiin sitä, että on tärkeä rakentaa sitä tekemistään opetustyössä mahdollisimman selväksi. Aikanaan eräs harjoittelukoulun opettaja käytti mielestäni hyvää termiä mallittaminen. Digipuolella se tarkoittaa mielestäni sitä, että pitää pikku askelin mennä eteenpäin, näyttää riittävän kokoinen tekemisen malli, jota oppija pääsee kokeilemaan ja harjoittelemaan samalla hyvien mokien tekemistä. Mokista oppii, etenkin pedagogi.

Pedagoginen infrastruktuuri tuntuu teknisellä puolella koko ajan menevän eteenpäin. Opettajan ja oppijan kapasiteettiyksikkö ei välttämättä pysy samassa vauhdissa. Pitää siis tehdä valintoja.

Työpaikallani eräs johtoryhmän jäsen tuiskahti, että mihin pilveen se viimeisin tieto asiasta nimeltä x oli nyt tallennettu. Nörtimpi joryjäsen selvensi, että kaupungissammekin on jo kolme pilveä: hallinnon, opetuksen ja Googlen pilvi. Siellä sitten leijutaan mukana, jos oikea pilvi löytyy. Cumulus, cirrus vai nimbostratus?

Advertisements

Tietoja agnesdigiopena

Luokanopettaja digiopetuksen valtatiellä
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s