Pelit veivät mennessään..

Usemman vuoden ajan olin pähkäillyt keinoja saada lapset innostumaan kirjoittamisesta. Toki aina voi maanitella ja määrätä tekemään erilaisia tehtäviä ja kirjoittamaan erilaisia tekstejä, mutta onko loppuutulos hyvä, ellei sydän ja mieli ole täysillä mukana. Tässä on myös riskinä auktoriteetin tuoma pakko ja sitä kautta mahdollinen inho koko touhua kohtaan. Itselläni ratkaisu löytyi harjoitteluaikaisen ohjaajan mentoroimana. Hänen kanssaan käydyt lukuisat keskustelut sytyttivät pieniä ja suuria ideoita. Erityisesti hänen intonsa opetustyötä kohtaan sai minutkin innostumaan ja miettimään jotain uutta. Viimeinen niitti koko touhulle oli Tutki, pelaa ja kirjoita -koulutusohjelma, jossa huikeiden vetäjien ja motivoituneiden kollegoiden ajatusten saattelemana päätin ryhtyä kokeilemaan.

Syntyi The Amazing Race tosi-tv-formaatin pohjalta samanniminen oppimisroolipeli, jossa oppilaat kilpailevat toisiaan vastaan pareina. Kilpailussa jokainen lapsi kehittää itselleen roolin ja parinsa kanssa yhteisen tekijän, jolloin heistä muodostuu joukkue. Joukkueen tehtävänä on matkustaa ympäri maantieteellistä aluetta (Suomi, Pohjoismaat, Eurooppa, koko maailma), suorittaa erilaisia tehtäviä sekä matkustaa ja taistella aikaa vastaan. Alue määrittyy ikäkauden mukaan. Kolmannella aloitimme Suomesta, neljännellä laajensimme Pohjolaan, viidennellä tutustuimme Eurooppaan ja kuudennella kruunasimme peliputken kiertämällä koko maailman.

Toiminta perustuu joukkuiden ylläpitämään blogiin, johon he taltioivat virtuaalimatkansa päiväkirjana. Päiväkirjamerkinnät koostuvat matkapäivistä sekä tehtäväkuvauksista. Kirjoituksissa oppilaita kannustetaan sekoittamaan faktaa ja fiktiota mahdollisimman paljon. Matkustaminen ja vapaa-aika ovat fiktiivisempää, mutta tehtävissä pitää olla faktat kohdallaan, jotta opettaja voi olettaa oppilaiden oppivan uutta. Tehtävät itsessään ovat eri oppiaineiden yhdistelmiä ja ikäkaudelle kuuluvia tavoitteita. Mukaan on otettu jokainen oppiaine, jotta voidaan pelata useamman viikon ajan hyvällä omatunnolla.

Tehtävissä on mukana luonnollisesti paljon kirjoittamista. Tämän lisäksi mukana on erilaista englanninkielistä materiaalia, soittotehtäviä, liikuntaa ja suunnistusta, laskemista sekä historiaa ja luonnontieteitä. Matkoilla on tullut tutuksi eräoppaan ammatti sekä poronhoito saamelaisten elinkeinoja, ajankohtiaiset suomalaiset huippu-urheilijat, mutta myös Antiikin Kreikan jumaltarut, Gaudin arkkitehtuuri, Mozartin synnyinseudut ja intiaanien kulttuuri. Pilvenpiirtäjät ovat olleet mukana pakopisteharjoittelussa, kuten myös origamit kuvistöissä. Aasian matkalla on opiskeltu monsuunisateita ja riisinviljelyä. On myös tehty uutislähetyksiä Unkarin pakolaisongelmista ja haastateltu olympiavoittajia.

Kilpailun ydin on kuitenkin kirjoittamisessa. Lapset saavat lähtiessään matkakassaan 3000 euroa. Rahoilla he ostavat lentolippuja sovitulta verkkosivustolta ja maksavat liput pelinjohtajalle. Vastineeksi blogikirjoituksista pelinjohtaja maksaa palkkiota 600 euroa / 200 sanaa. Lisäksi rahaa ansaitaan myymällä pelinjohtajalle kuvistöitä ja suorittamalla soittotehtäviä. Pelin lopputuloksen ratkaisevat blogin sisältö, matkustamiseen käytetty aika sekä säästöön jääneet rahat.

Näillä eväillä huikea seikkailu on valmis. Opettaja ohjaa työskentelyä ja huolehtii tekniikan toimivuudesta. Tietokoneet, tiedonhankinta, keskustelu ja kirjoittaminen sujuvat lennokkaasti ja jokainen joukkue voi suunnitella omaa työskentelyään ja matkustamistaan jatkuvasti. Lasten motivaatio on ollut huippuluokkaa ja lopputulokset upeita. Keskimäärin kaikki pääsevät ajoissa maaliin ja onnistuvat säästämään rahaa.

Opettajan näkökulmasta keskeisin tavoite, eli innostaa lapset -erityisesti pojat- kirjoittamaan, täytyy kirkkaasti. Vai onko jotain muuta keinoa saada neljäsluokkalainen keskiverto kaveri kirjoittamaan yli 200 sanaa omaa kirjoitusta joka päivä kolmen viikon ajan, oppimaan paljon uutta ja tekemään siinä sivussa paljon muutakin taitojensa karttumisen eteen?

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s