Opiskelijat mukaan…vaikka kaikkeen!

Uuden opsin hengessä meillä oli juuri lukion kehittämisiltapäivä. Tämä tarkoitti sitä, että iltapäivään osallistui myös koulumme oppilaskunnan hallituksen jäsenet. Meidät laitettiin istumaan neljän hengen pöytäryhmiin, joissa oli sekä opiskelijoita että opettajia. Pöydälle eteemme laitettiin iso fläppipaperi ja post-it noteja. Tehtävänanto oli, että laitamme post-it noteille asioita, joita tulee mieleen annetusta aiheesta. Jokaisella pöydällä oli omat aiheet ja kun käsky kävi, niin siirryimme ryhmänä aina seuraavan pöydän äärelle lisäilemään post-it noteja. Lopuksi sitten fläppipaperit post-it noteineen laitettiin sinitarralla luokan seinälle vieriviereen ja sitten saimme käteemme lukiomme logolla varustettuja tarroja, joita piti käydä liimailemassa niihin post-it noteihin, joita erityisesti kannatimme. Ja rehtori kertoi iltapäivän päätteeksi, että ottaa puhelimellaan kuvat näistä fläppitauluista, että niihin voidaan vielä palata eikä unohdu mitä on niihin kirjattu.

Okei, ensimmäisenä tuli mieleen, että mikä deja-vu jostain vuosien takaa. Miksi ihmeessä meillä oli vuonna 2017 edessämme fläppipaperia ja post-it noteja? Eikö tämä olisi ollut kivempaa/nykyaikaisempaa/tehokkaampaa vaikka Padletillä? Lisäksi ei olisi kenenkään harakanvarpaat-käsialasta pitänyt arpoa, että mitäköhän tuossakin lukee. Plus fläppitaulupaperit (josta muuten sain paperihaavankin eli lisää miinusta fläppipaperille) laitettiin ihan vieriviereen ja se tarkoitti sitä, että seurasi kaaos kun eihän sinne puoletkaan mahtunut tuijottelemaan niitä ja laittelemaan tarroja yhtäaikaa. Voi kuinka siistiä ja kätevää olisi ollut Padletillä…

Ja mietin kyllä myös, että miksi opiskelijat ovat täällä. Opiskelijat itse sanoivat, että ajankohta nyt ainakin oli väärä, koska oli koeviikon, anteeksi arviointiviikon, ensimmäinen päivä, joten olisivat mielummin olleet kotonaan opiskelemassa huomista koetta varten. Minä mietin erityisesti sitä, että onko reilua vetää opiskelijoita mukaan joka juttuun. Erään pöydän äärellä tuli pohtia, että mihin kaikkeen opiskelijoita voisi pyytää mukaan. Ja ihan tosissaan oli ehdotettu mm. työhaastatteluun ja myöskin kurssien suunnitteluun. Kuulostaa ehkä oikein kivalta ja osallistuttavalta, mutta ihan oikeesti miten järjestetään esim. se, että opiskelijat osallistuvat kurssin suunnitteluun? Otetaan esimerkiksi seuraava jakso, joka alkaa ensi viikon perjantaina, jolloin minulla on kaksi ENA6 kurssia, yksi ENA3 ja yksi (uuteen uskoon laittamani) verkkokurssi. Miten saan arviointiviikolla opiskelijat osallistumaan kanssani suunnittelemaan kursseja? Onko se ihan oikeasti realistista/reilua? Minusta tuntuu, että nykylukiolainen on niin stressaantunut ja kiireinen jo ihan muutenkin, niin haluammeko todellakin pyytää heitä vielä vastaamaan jokaisen opettajan wilmaviesteihin ennen seuraavan jakson alkua, että ”Hei, mitäs haluat ENA6 (ja MAB5/KU2/RUB4/MU1/LI3) kurssilla käsiteltävän? Voit vaikka selata läpi oppikirjan ja kertoa mikä kiinnostais tai surffailla vähän ja ideoida jotain uutta. Tarvitsen kuitenkin vastauksen mitä pikimiten, koska minun pitää pistää kurssi kasaan ja kiirettä pitää näin arviointiviikolla, kun pitäisi myös saada arvosanat teille. Hop hop, vaan nyt!” Vai miten tämä on ajateltu ihan oikeasti toteutuvan? En vaan kertakaikkiaan näe sitä, että miten voin suunnitella yhdessä opiskelijoiden kanssa kursseja. Missä välissä? On eri asia, että oppitunnin alussa voin kysyä, että haluatteko, että tehdään X vai Y. Ja mennään sitten sen mukaan. Mutta tämä, että opiskelijat mukaan kurssin suunnitteluun tuntuu hyvin vaikeasti toteutettavalta.

Jos nyt vaan luotettaisiin alan ammattilaiseen, joka on ihan yliopiston käynyt ja saanut aikaiseksi gradunkin, että hän ihan itse suunnittelee kurssinsa ja antaa lasten olla lapsia ja opiskelijoiden opiskelijoita. Call me old-fashioned, mutta jollei joku kerro minulle miten tämä voidaan järkevästi toteuttaa ja ilman, että opettajalle tulee siitä kohtuutonta lisätyötä, niin sori, mutta en aio ottaa opiskelijoita mukaan suunnittelemaan kursseja.

Aina niin, vielä yksi juttu. Yhden pöydän äärellä tuli pohtia, että mitä tutor-opiskelijoiden (meillä ei siis niitä vielä ole) tehtävänkuvaan voisi kuulua tms. Niin, yksi ryhmämme opiskelijoista ehdotti heti, että: ”Se voisikin olla sähköinen tutor. Kysymykset sinne ja aina vuorotellen hallituksen jäsenet vastailevat niihin.” Tervetuloa vuodelle 2017! Sähköinen tutor kuulostaa mielestäni ihan hyvältä! Joten ehkäpä niitä opiskelijoita voi aina joskus kutsua mukaan kokouksiin tms.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Opiskelijat mukaan…vaikka kaikkeen!

  1. Säestän ajatusta siitä, että opiskelijoita/ oppilaita on hyvä ottaa soveltuvin osin tekemiseen mukaan (yhteisöllisyys on päivänkin sana), mutta jollain täytyy mielellään olla homma kokonaisuudessa hanskassa.

    Näin alakoulun näkövinkkelistä on havainto, että jos jollakulla (opettaja) hommasta katoaa punainen lanka, niin oppilaat kyllä järjestävät oman ohjelmansa. Useimmiten langat menevät solmuun. Ja liian monien valintojen tekemisen mahdollistaminen vain aikaansaa stressiä. Ja esimerkissäsi kuulostaa ainakin ajankohdan valinta stressiä lisäävältä.

    Matkan varrella muutaman fläppipaperin puhtaaksi kirjoittaneena tuo suoraan koneelle tekeminen helpottaa sitä vaihetta. Joillekin se pehmeä materiaali vain tuo lisää arvoa, väreistä puhumattakaan.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s