Digiteknologia on vienyt mennessään, mutta kuvataideope rakastaa eri aistein eri materiaaleja.

Olen nyt ollut Kuvataideopettajana Järvenperän yläkoulussa kaksi vuotta uudelleen
,kun tässä välissä olin muutamia vuosia Lasten – ja nuorten mediakasvattajana/ kouluttajana, jolloin kiertelin eri kouluilla lähinnä pääkaupunkiseudulla ja myös joskus valtakunnallisesti ympäri suomea. Mediakasvatuskeskus Metka on valtakunnallinen mediakasvatusjärjestö, joka tekee yhteistyötä muun muassa eri koulujen kanssa. Näin ja opin eri koulujen erilaisia tapoja ja tyylejä ja suhtautumista digiteknologiaan. Käyntini olivat lyhyitä parin tunnin mittaisia , korkeintaan pari päivää kestäviä riippuen projektista saattoi olla lyhyempiä tai pidempiä koulutuksia.

Mediakasvatuspajoja kehiteltiin mm eri elokuvien purkupajoista, elokuvakasvatuksena. Useimmissa pajoissa alettiin aikanani käyttämään mm ipadejä ja pikkuhiljaa niiden sovelluksia. Paljon tein mm toiminnallisia piksilllaatioita, animaatioita, kolmiulotteisen kuvan havainnollistavia animaatiokokeiluja ja mitä ikinä keksittiin ja ehdittiin testailemaan.
Mielenkiintoinen projekti oli mm luonnon keskellä Helsingin Harakansaaressa, jossa tehtiin eri ikäisten alakoulujen, yläkoulujen ja lukioiden kanssa animaatioita biologian ja kemian prosesseista, yhteistyössä mm biologian opettajien ja kemistin kanssa. Saaressa tutkittiin luontoa ja otettiin mm mikroskooppinäytteitä yhteistyössä Harakansaaren luontokeskuksen kanssa. Itäkeskuksen lukion kiinalaiset vaihto-oppilaat ottivat myös osaa pajaan ja tekivät animaationa heidän näkemyksensä saastuneesta kaupunki-ilmasta Pekingissä.
Metkassa teimme myös yhteistyötä myös eri museoiden kanssa kuten esimerkiksi olin tekniikan museossa ja päivälehden museossa pitämässä erilaisia pajoja lapsille. Ympäristöt olivat mielenkiintoisia joskin työssä ei päässyt tekemään pitkää prosessia tai tutustumaan oppilaisiin oikeasti. Työ oli hektistä ja nopeaa pajasta toiseen. Koulujen oppilaat taas viihtyivät kun saivat oppia välillä koulurakennuksen ulkopuolella, mutta tosin kova kiire näyttäytyi koko ajan, koska meneminen yleisillä kulkuvälineillä paikasta toiseen vie oppilaiden aikaa.

Nyt taas ollessani peruskoulun yläkoulussa minulla on taas kiire koska luokkia ja oppilaita on paljon. Vaikka näen oppilaita pidempään, prosessia tarkkaillen, niin kuitenkaan kovin pitkiä prosesseja ei ehdi, jaksa mietiskellä, tutkiskella, niin paljon kuin haluaisin, koska aika on rajallista. Myöskin kuvataiteen numeroarviointi mielestäni jossain mielessä köyhdyttää luovuutta, mutta kaikkien oppilaiden motivointi on välillä vaikeaa muuten.

Järvenperän koulussa on myös toiminta-aloittain tapahtuvaa opetusta kehitysvammaisille. Heillä on oma puolensa koulurakennuksessa. Olen myös saanut opettaa heitä ja osallistua Biophilia – tekniikalla toteutettuun opetukseen, jossa otetaan eri aisteja runsaasti huomioon mm monipuolisin kuvallisen ja musiikin maailmojen kautta. Olemme käyttäneet opetuksessa kehitysvammaisten kanssa mm Björkin kehittämää iPadin Biophilia – sovellusta. Näiden erityisoppilaiden kanssa toimiessani olen huomannut moniaistisen opetuksen hyödyt ja vaikutukset. Tästä olen luullakseni saanut ja saan koko ajan myös erilaista kokemusta aistien maailmasta ja tartutan sitä kokemusta opettaessani normaali oppilaita.

Digiteknologian lisääntyminen ei toki tarvitse tarkoittaa että hävitetään kokonaan esimerkiksi kuvataiteessa lyijykynä, paperi, värit, maalit, kipsi, savi ja muut kivat materiaalit. Toisaalta luulen ja olen huomannut kuinka nämä perinteiset tavat ovat nostaneet suosiotaan, koska muissa aineissa nyt koko ajan käytetään paljolti digitekniikkaa. Monet kuviksessa haluavatkin valita vaihtoehdoista tehdä käsin ja kynällä mieluimmin kuin digitaalisesti. Nyt ollaan isossa murroksessa tuon digiteknologian ja oppimisen kanssa, ja nämä prosessit varmaan hakevat paikkaansa kehittyäkseen paremmiksi.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s