Vaellusta digipoluilla

Aloittaessani muutama vuosi sitten luokanopettajan työt huomasin, että koska olen nuori, monet kollegat olettavat automaattisesti, että kuulun niin sanottuihin diginatiiveihin ja ymmärrän tieto- ja viestintätekniikkaa keskivertoa enemmän. Olen toki tottunut käyttämään tietotekniikkaa opiskellessani ja muutenkin se on kuulunut elämääni. En ole kuitenkaan ollut mitenkään erityisen innostunut vaan olen tyytynyt peruskäyttötaitoihin.

Aiemmin en ollut myöskään kovin innostunut tieto- ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa. Koulullemme hankittiin pari vuotta sitten iPadeja ja niitä on tullut koko ajan lisää. IPadit toivat tietotekniikan käyttöön helppoutta, jota olin kaivannut esimerkiksi käyttäessäni ekaluokkalaisten kanssa tietokoneluokassa koko oppitunnin tietokoneille kirjautumiseen. Tietotekniikan opetus ei toki voi rajoittua vain iPadeihin, mutta niiden kanssa sen aloittaminen tuntui helpommalta.

IPadien innoittamana suurin osa näinä vuosina käymistäni koulutuksista on liittynyt erilaisiin sovelluksiin tai kasvattanut muuten tietoteknistä osaamistani. Olen koulutuksissa rakentanut oppimiskokonaisuuksia, harjoitellut ohjelmointia, opetellut käyttämään kymmeniä erilaisia sovelluksia ja saanut paljon uusia ajatuksia tietotekniikan pedagogiseen käyttöön. On tullut sellainen olo, että osaan ja haluan kehittää tietotekniikan käyttöä luontevana osana oppimista.

Koulutuksissa olen innostunut ja palannut intoa puhkuen takaisin töihin valmiina kokeilemaan saman tien kaikkea oppimaani ja jakamaan sitä myös muille. Sitten olen törmännyt siihen arkeen, jossa ekaluokkalainen ei vielä osaa kaikkia kirjaimia, uuden sovelluksen opetteluun kuluisi useita oppitunteja, suunnitteluajan viekin pedagogisten paperien täyttö ja kaikki YT-aika menee opetussuunnitelman valmisteluun.

Olen joutunut rauhoittumaan innostukseni kanssa. Alkuopetuksessa täytyy lähteä liikkeelle pienin askelin – myös tietotekniikan kanssa. Otamme tietotekniikkaa mukaan oppimisen tukemiseen silloin, kun se tuntuu järkevältä. Käytämme iPadin sovelluksia erilaisten äidinkielen ja matematiikan asioiden drillaamiseen, kuvaamme sekä valokuvia että videoita, harjoittelemme palautteen antamista toisille, kirjoitamme pieniä tarinoita, harjoittelemme etsimään tietoa, teemme animaatioita ja pieniä ohjelmointiharjoituksia. Tässä kaikessa auttavat tarvittaessa koulun 5. ja 6. luokkalaiset digituutorit.

Rauhoituttuani olen oppinut huomaamaan, kuinka paljon oppilaat jo osaavat kouluun tullessaan. Kaiken opettelua ei siis tarvitsekaan aloittaa alusta ja ekaluokkalaisetkin voivat opettaa toisiaan ja opettajaansakin. Alkuopetuksessa rakennetaan perustaa sille, että tietotekniikkaa voi myöhemmin käyttää yhä monipuolisemmin. Erityisesti nyt siirryttäessä uuteen opetussuunnitelmaan tieto- ja viestintätekniikan opetusta täytyy ajatella yhä selkeämmin oppimispolkuna, jota täytyy jatkuvasti päivittää. Ajatuksena siinä on, että aluksi opetellaan perustaitoja, joita voidaan sitten ylemmillä luokilla soveltaa.

Olen löytänyt innostuksen tieto- ja viestintätekniikkaa kohtaan ja kouluarjen keskellä onnistunut myös säilyttämään osan tuosta innostuksesta. Koen, että olen tällä omalla oppimispolullani kuitenkin vasta alussa. Seuraavaksi haluaisin innostua yhä enemmän toisten opettajien jakamista ideoista ja heidän kanssaan myös omassa koulussani ja siten tuoda uutta opetussuunnitelmaa käytäntöön. Opettajilla on erilaista tietotekniikkaan liittyvää osaamista, mutta luontevia tapoja sen jakamiseksi ei vielä koulussamme ole kovin paljon. Tätä oman työn kuormittavuutta vähentävää toimintaa kehitetään ja kehittämistä jatketaan koko ajan.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s