Kamerakynäilyä

Osallistuin viime viikolla kevään viimeiseen OPS-pajaan. Tilaisuuden alussa Ismo Kiesiläinen esitteli kehittelemäänsä Kamerakynä-menetelmää. Pohdimme aluksi, mihin kaikkeen videointia voi hyödyntää oppimistarkoituksessa. Esille nousi ainakin seuraavia käyttötarkoituksia: Tarinoiden kertominen, tallentaminen, esitysten tekeminen, uuden asian opettaminen, havainnollistaminen, arviointi jne.

Kamerakynää käytetään lyhyiden videokuvausten tekemiseen. Ajatus on, että kuvataan jokin lyhyt video, jota ei välttämättä tarvitse editoida mitenkään. Videoimalla kuvataan vaikka kevään merkkejä, tunnetiloja tai havainnollistetaan jokin kertolasku. Mahdollisuudet aiheiksi ovat lähinnä rajattomat. Ajatus on, että oppilaat kuvaavat jotain ja opettavat toisilleen kuvaamansa videon avulla jonkin asian.

Kamerakynä toimii mainiona vertaisoppimisen välineenä ja toimii kaikenikäisten oppilaiden kanssa. Kuvaamisen välineeksi riittää mainiosti (melkein jokaisen taskusta löytyvä) älypuhelin.

Ensi syksyllä avataan kaikille opettajille avoin http://www.kaikkikuvaa.fi/edu/  Silloin on mahdollista laajentaa tietämystään kamerakynän käytöstä ja muustakin videointiin liittyvästä.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s