Classdojo oppilaiden palkitsemisessa

Erityisluokanopettajan työssä erilaiset oppilaiden visuaaliset palkitsemiskeinot ovat hyvin tärkeitä. On tärkeää, että lapsia voidaan palkita reaaliaikaisesti omasta oikeanlaisesta toiminnastaan ja että samalla voidaan kannustaa jatkamaan samaan malliin. Olen vuosien varrella käyttänyt palkitsemiseen erilaisia keinoja Wilma-merkinnöistä magneettisiin hymynaamoihin ja käytösvihoista helmien keräämiseen.

Reilu vuosi sitten löysin Classdojon. Classdojossa on mahdollista luoda jokaiselle opetusryhmälle oma luokka ja luokan sisällä oppilaita voidaan jakaa ryhmiin. Classdojo toimii niin nettiselaimella kuin Apple storesta tai Android -kaupasta hankituilla ilmaisilla sovelluksilla.

Classdojo 1

Opettaja pystyy itse muokkaamaan ohjemaan omalle opetusryhmälleen sopivia positiivisia merkintöjä tai vastaavasti “needs work” -statuksella olevia merkintöjä. Ohjelma tekee automaattisesti tilastoja näistä merkinnöistä ja niitä voidaan tutkia oppilaiden kanssa ja miettiä yhdessä, mitkä ovat niitä asioita, joissa pitäisi tsempata tai niitä asioita, jotka jo sujuvat hyvin. Opettaja pystyy antamaan merkintöjä joko yksittäisille oppilaille, pienille ryhmille tai koko luokalle. Opettaja voi jakaa myös oppilailleen sekä heidän huoltajilleen omat tunnukset, joilla pääsevät tarkastelemaan merkintöjä. Oppilaat voivat omien tunnuksiensa kautta myös muokata ohjelman valitsemaa hirviöhahmoaan.

Classdojo 2

Olen muuttanut palkittavia asioita tarpeen mukaan. Positiivisia merkintöjä on voinut saada esim. siitä, että on muistanut viitata tunnilla, on osallistunut aktiivisesti tuntikeskusteluihin, on auttanut luokkatoveriaan, tms. Needs work -merkintöjä on sitä vastoin saattanut saada läksyjen unohduksesta, huutelusta tai tunnin häiritsemisestä. Tällä hetkellä luokassamme on menossa vahvuuspedagoginen interventio ja Classdojo-pisteitä saa vahvuuksien käytöstä. Needs work -merkintöjä emme tällä hetkellä käytä lainkaan, vaan pyrimme lähinnä positiiviseen kannustamiseen. Negatiiviset kommentit käydään suullisesti oppilaan kanssa keskustellen.

Classdojo 3

Classdojoa on mahdollista palkitsemisen ohella käyttää myös ns. Instagramin tapaan. Class story -valikon alta löytyy ohjelma, johon voi liittää kuvia tai videoita luokan toiminnasta. Vanhemmat pääsevät näin tirkistelemään koulun arkeen ja tykkäämään kuvista ja kommentoimaan niitä. He voivat katsella kuvia ja merkintöjä kotona myös yhdessä oppilaan kanssa ja keskustella näin päivän tapahtumista.

Classdojo 4

Classdojo 5

Classdojoa on helppo pitää oppituntien ajan auki tietokoneen ruudulla, jokaisesta merkinnästä kuuluu kling-ääni ja sitä on helppo käyttää esim. hiljaisen työskentelyn tunneilla. Oppilaat kuulevat kilauksen, nostavat katseensa tauluun ja näkevät pisteet, mikä kannustaa jatkamaan hyvää työskentelyä. Olemme harjoitelleet myös hyvän bongaamista luokkakavereista ja oppilaat saavat kertoa havaitsemistaan vahvuuksien käytöstä, mikä myös kartuttaa pisteitä. Oppilaita voi myös pyytää itse merkitsemään opettajan tai toisen oppilaan havaitsemia pisteitä. Pyrin käyttämään Classdojoa jokaisella oppitunnilla, vähintään jokaisen tunnin jälkeen. Classdojoon voi tehtä merkintöjä myös retkillä yms. kännykkäsovelluksen avulla.

Olen hyödyntänyt Classdojon toimintoja myös liikuntatunneilla. Opetan oman luokkani lisäksi toista liikuntaryhmää ja olen kokenut haastavaksi tehdä merkintöjä eri oppilaista jatkuvaa arviointia varten. Olen siis luonut luokan myös liikuntaryhmälleni ja merkitsen sinne tarpeen vaatiessa niin positiivisia kuin negatiivisempiakin merkintöjä.  Käytän Classdojoa tässä tapauksessa vain omia merkintöjäni varten, enkä ole jakanut siihen tunnuksia oppilailleni. Tämä helpottaa arviointityötäni ja samalla minulla on näyttöä “mustaa valkoisella” siitä, miten tunnit ovat sujuneet. Pystyn tilastointityökalun avulla näkemään myös minkälaiseen suuntaan kehitys on menossa.

Classdojoa päivitetään jatkuvasti ja sen tekijät ovat kehitelleet myös hienon  viisiosaisen animaatio -videosarjan: Growth Mindset for students.  Videosarjassa käsitellään aivojen toimintaa lasten kielellä ja pohditaan, mitä lapsi itse voi tehdä ‘bodatakseen’ aivojaan ja oppiakseen uutta. Videot ovat englannin kielisiä, mutta ovat hyvin helposti ymmärrettäviä. Olemme katsoneet ja suomentaneet videoita yhdessä oppilaiden kanssa ja pohtineet sisällön merkitystä.

Classdojo on auttanut luokkaani jäsentämään ja opettelemaan uusia, positiivisempia käytösmalleja sekä huomaamaan hyvää toisissaan. Lisäksi se on tuonut luokan arjen lähemmäksi koteja ja kannustanut oppilaita ja huoltajia keskustelemaan kouluasioista kotona. Samalla se on auttanut meitä luonteenvahvuuksien sisällyttämisessä opetukseen.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s