Virtuaalitodellisuudesta uusia mahdollisuuksia oppimiseen

Iltapäivän historian tunti alkaa asettamalla lasit nenälle. Opettaja johdattaa oppilaat Rooman valtakunnan kaduille ja kiertokävely antiikin ajan Colosseumilla voi alkaa. Seikkailu historiallisissa paikoissa tempaa oppilaat mukaansa.

Virtuaalitodellisuudeksi kutsutun tekniikan avulla tällainen kiertokäynti on tulevaisuudessa mahdollista. Virtuaalitodellisuus, VR (virtual reality) tarkoittaa keinotekoisen, yleensä tietokoneen avulla toteutetun todellisuuden tuomista aistien kautta ihmisen koettavaksi siten, että keinotodellisuuteen uppoutuminen on mahdollisimman helppoa (määritelmä: eDimensio.fi).

Käytännössä virtuaalitodellisuuden sovelluksia käytetään älypuhelimella tai tabletilla. Yksinkertaisimmillaan laitteen kääntäminen kääntää vastaavasti katselukulmaa keinotodellisuudessa ja antaa tunteen, että olisi keskellä keinotodellisuutta. Vielä aidompi keinotodellisuuden tunne saavutetaan ns. virtuaalilaseilla. Virtuaalilasit ovat silmien eteen asetettava laite, joka näyttää kolmiulotteiselta vaikuttavan näkymän.

Helppo ja halpa tapa kokeilla VR-sovelluksia on alle kymmenen euron hintaiset pahvista taitettavat virtuaalilasit, joita myy Clas Ohlson. Niissä näyttölaitteena käytetään omaa puhelinta, joka laitetaan pahvikotelon sisään. Myös Google myy maailmalla vastaavia ”pahvilaseja”. Niille tehdyistä sovelluksista saa tietoja nettihaulla ”Google Cardboard”.

IMG_0800

Laadukkaampien VR-lasien markkinat ovat vasta käynnistymässä. Hinnat ovat korkeita – useita satoja euroja – ja lasit vaativat toimiakseen tehokkaan tietokoneen. Parin seuraavan vuoden aikana ne tuskin löytävät tietään joka kodin käyttötavaraksi tai opetusvälineeksi, mutta niistä povataan älypuhelinten jälkeen seuraavaa suurta tietokonealustaa. Lisää tietoa löytyy esimerkiksi täältä.

VR-sisältöjä löytyy esimerkiksi YouTubesta. Tällöin YouTubea pitää käyttää appina, ei selaimella. Hakemalla YouTubesta hakusanalla ”#360video” löytää monenlaisia virtuaalitodellisuusvideoita.

Tulevaisuuden opettaja yhdistelee VR-sisältöjä luontevasti opetukseensa. Maantiedossa  oppilasta ohjataan opetussuunnitelman linjausten mukaisesti tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla. Tämä toteutetaan VR-tekniikkaa hyödyntäen. Käytännön esimerkkeinä olkoon myös luonnon, esim. villieläinten tarkkailu tai liikunnan lajitaitojen opettelu. Pelillisyyden hyödyntäminen opetuksessa noussee myös uusiin ulottuvuuksiin. Tulevaisuudessa kameratekniikan halpeneminen mahdollistaa myös omien VR-sisältöjen tekemisen vaikkapa oppilaiden projektitöinä.

Vaikka virtuaalitekniikan kehitys on vielä alkuvaiheessaan, sillä voi tulevaisuudessa olla merkittäväkin rooli koulutyössä. Siksi virtuaalisisältöjä ja niiden käyttömahdollisuuksia kannattaa seurata jo nyt.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s