Koulumme syksyinen projektiviikko oli hieno kokemus!

IMG_3371

Viherlaakson koulussa järjestettiin syksyllä projektiviikko (5.-9.10.2015). Viikon aikana oppilailla ei ollut nk. normitunteja, vaan he työskentelivät omien projektiensa parissa.

  • 7. luokkalaisten aiheena oli ”Kotiseutumme Espoo” ja oppilaat toimivat oman luokkansa kanssa.
  • 8. luokkalaisten aiheena oli ”Kestävä kehitys” ja oppilaat eivät työskennelleet oman luokkansa kanssa, vaan eri luokat sekoitettiin ja jaettiin ryhmiin, niin että ryhmissä oli oppilaita eri luokilta.
  • 9. luokkalaiset eivät osallistuneet projektiviikkoon, vaan he olivat työharjoittelussa.

Projektiviikon suunnittelusta koulun tasolla vastasi oppiainetiimimme, joka aloitti viikon suunnittelun jo hyvissä ajoin syyslukukaudella 2014. Muu opettajakunta otettiin mukaan suunnitteluun kevätlukukaudella 2015.

Jokaista luokkaa/oppilasryhmää ohjasi kolmen opettajan tiimi, joka muodostui eri oppiaineiden opettajista, näin saimme projekteista monialaisia. 7. luokilla yksi ohjaavista opettajista oli heidän oma luokanohjaajansa. Opettajatiimit suunnittelivat ohjattavalle ryhmälleen viikon ohjelman ja projektin luokkatason yhteisen aiheen ympärille. Yhteisesti oli sovittu, että oppilailla on vähintään 1-3 ohjaavan opettajan kanssa työskentelyä seuraavasti: ma klo 9.45 – 14.30, ti – to klo 8.15 – 14.30 ja pe klo 8.15 – 13.00. Opettajatiimit itse laativat omat työjärjestyksensä sen mukaan kuinka monta työtuntia kullakin opettajalla oli.

Viikon aikana 7. luokkalaiset vierailivat Espoon tuomiokirkossa ja 8. luokkalaiset kierrätyskeskuksessa ja Ämmässuolla. Tämän lisäksi kaikilla oppilasryhmillä oli 1-3 retkeä riippuen projektista ja sen toteutustavasta. Opettajatiimeissä suunniteltiin projektin tavoite, tehtävänanto ja työtavat. Lisäksi mietittiin, miten oppilaiden itsearviointi ja opettajien palaute/arviointi tapahtuisivat. Myös oppilaat osallistutettiin retkien ja projektien suunnitteluun viimeistään maanantai aamupäivän aikana. Projektien tuotoksena saattoi olla, esim. juliste, PowerPoint -esitys, video, sarjakuva, kirja, rakennelma, tms. Perjantaina ohjelmassa oli valmiiden töiden esittelyä muulle koululle ja arviointikeskustelut opettajien kanssa ryhmien työskentelystä. Arvosanoja ei annettu, vaan arviointi/palaute oli sanallista.

Itse osallistuin projektiin 7. luokan luokanohjaajana ja kielten opettajana (englanti, ranska, espanja). Opettajatiimissämme oli lisäkseni historian ja yhteiskuntaopin opettajamme Hanne Pekkinen ja liikunnan opettajamme Samu Perälä. Rakensimme projektimme opetettavien aineidemme yhdistämisen pohjalle. Projektimme rungoksi valitsimme nuorille suunnatun turistiesitteen laatimisen. Projektiviikkomme ohjelma ja tehtävä ovat nähtävissä Prezissä nimellä ”Projektivko”, tässä linkki esitykseen. Viikon aikana kävimme vierailemassa Espoon tuomiokirkon lisäksi Espoon kaupunginmuseossa. Lisäksi kävimme miekkailemassa ja harrastimme liikuntaa monipuolisesti (pyöräretki ja oppilaiden itsensä suunnittelemaa välitunti liikuntaa). Suurin osa oppilaiden tuotoksista oli PowerPoint -esityksiä, yksi ryhmistä teki Prezi -esityksen, johon upotti itse tekemänsä videon englannin kielisin tekstityksin.

Kaiken kaikkiaan opettajakolmikkomme mielestä viikko onnistui hienosti. Koimme, että viikko onnistui erinomaisesti ryhmäyttämään toisilleen vielä hieman tuntemattomien oppilaiden joukkoa, mikä oli ehkä viikon paras anti. Oppilaiden mielestä viikko oli kiva ja opettavainen, tällaisia viikkoja toivottiin jatkossa enemmänkin. Myös meillä opettajilla oli mukava viikko. Oli hauska touhuta oppilaiden kanssa ja positiivista oli se, että sai suunnitella ja ohjata projektin opettaja kollegoidensa kanssa, eikä kaikkea tarvinnut tehdä yksin, niin kuin me opettajat olemme perinteisesti tottuneet tekemään.

Myös koko koulun tasolla projektiviikko oli onnistunut kokemus. Oppilaat tykkäsivät kun ei ollut “normitunteja”, he pääsivät retkille ja saivat ottaa vastuuta omasta ja ryhmänsä oppimisesta ja työskentelystä. He saivat vapautta päättää itse miten projektinsa toteuttivat. Tekeminen oli toiminnallista ja se koettiin mielekkäänä. Oppilaat työskentelivät pääsääntöisesti innokaasti ja motivoituneesti. Tuotoksista tuli erittäin monipuolisia, olemme ylpeitä oppilaistamme. Tässä muutama otos oppilastöistä:

Myös me opettajat tykkäsimme projektiviikosta, se toi mukavaa vaihtelua normaaliin opetustyöhön. Me opettajat koimme projektiviikon suunnittelutyön ja toteutuksen myös vähän raskaana. Toisaalta tämä oli ensimmäinen kerta kun tämän kaltainen viikko toteuttiin koulussamme, eiköhän se seuraavalla kerralla onnistu vähemmälläkin suunnittelulla. Jatkossa olisi hyvä myös miettiä, että olisiko parempi, että ohjaavien opettajien ryhmä muodostuisi luokkaa muutenkin opettavista tutuista opettajista, eikä niin kuin nyt, että ryhmän kanssa saattoi työskennellä oppilaille vieras opettaja.  Kolmas asia, mitä kannattaa jatkossa miettiä pidemmälle, on töiden arviointi, voisivatko työt vaikuttaa integroitujen aineiden arvosanoihin. Kokonaisuudessaan olemme hyvin tyytyväisiä viikkoon ja tulemme varmastikin järjestämään vastaavia viikkoja jatkossakin.

Jos monialaiset projektit kiinnostavat, niin kannattaa lukea dosentti, yliopistonlehtori Hannele Cantellin toimittama kirja “Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia”. Me käytimme tätä kirjaa apunamme projektiviikkoa suunnitellessamme.

 

Piia Tomi

Viherlaakson koulu

 

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s