Ope joka flippasi

flipped

Olen käyttänyt matematiikan opetuksessa flippingiä  neljän lukuvuoden ajan. Flipping/flipped classroom/käänteinen opetus tarkoittaa minulle käytännössä sitä, että se aika minkä käyttäisin normaalisti luokan edessä ”opettamiseen”, tapahtuu kotona niin, että oppiaat katsovat tekemäni videon ja tekevät videoon upotetut tehtävät. Oppitunneilla on siten enemmän aikaa laskea vaikka kirjan tehtäviä, tehdä toiminnallisia juttuja ja vaikkapa ratkaista ongelmia ryhmissä.

Ajatus lähti siitä, että minulla oli edellisessä työpaikassani pahimmillaan 34 oppilaan 5-6 yhdysluokka, eikä aikaa oppilaiden neuvomiseen yksinkertaisesti ollut tarpeeksi. Olin lukenut jostain flippingistä ja juttelin aiheesta kollegan (joka by the way oli näköjään tehnyt digikehittäjä I -kurssille videonkin aiheesta) kanssa. Päätin kokeilla uutta systeemiä samantien. Aluksi en odottanut oikeastaan muuta, kuin että laitteet jne. eivät toimi, oppilaat eivät opi ainakaan paremmin ja vielä varmaan joku vanhempikin haukkuu laiskaksi kun ”ei viitsitä enää edes koulussa opettaa”

Tsekkailin netistä kokemuksia, joita löytyi lähinnä englanniksi. Kokeilin ensimmäisen vuoden aikana eri palveluntarjoajien videonjakoalustoja. Parin yrityksen ja erehdyksen kautta olen todennut itselleni parhaiten toimivaksi edpuzzlen (www.edpuzzle.com). Siellä ei oppilaiden ei tarvitse rekisteröityä sähköpostilla, vaan riittää että oppilaat luovat omat tunnukset ja tunnusten perusteella voin kuitenkin tsekkailla kuka on katsonut videot, mitä on vastannut mahdollisiin kysymyksiin jne.

Videoita on aika helppo tehdä esim. älytaulun näytöntallennustoiminnolla, monillakin iPadin sovelluksella jne. Opettajana voin tehdä kerralla useampia videoita, ladata ne palveluun ja avata oppilaille sitä mukaa kun katson tarpeelliseksi. Lisäksi samat videothan voivat parhaassa (pahimmassa?) tapauksessa toimia useana vuonna peräkkäin opetuksessa.

rtemagicc_flipped-classroom-diagram02_01Oppilaiden kannalta ko. järjestelyssä edullista on esimerkiksi se, ettei tarvitse raahata kirjoja kotiin. Läksyksi tulee aina video (jos haluaa, niin voi tietysti antaa läksyksi myös kirjan tehtäviä), tällä säästytään ainakin siltä, että joka tunnilla jollain oppilaalla on kirjat tai vihko (jossa ne kotitehtävät) kotona. Lisäksi oppilas voi katsoa lyhyen  opetustuokion niin monta kertaa kuin haluaa, silloin kun hänelle itselleen parhaiten sopii.

Lisäksi positiivisiksi asioiksi voidaan laskea oppilaiden mahdollisuus edetä omaan tahtiin, oppilaiden mahdollisuus toimia apuopeina sitä mukaa kun ovat valmiita, keskustella tehtävistä ja ongelmista yhdessä jne.

Juttelisin ja kehittelisin aihetta mielelläni muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa. Näissä jutuissa ei kannattane opettajankaan tehdä kaikkea yksin?

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ope joka flippasi

  1. Reija Salaspuro-Selänne sanoo:

    Kiitos kirjoituksesta ,

    Aivan loistava idea. Itse käytän matematiikan opiskelun / opetuksen tukena haluoppia.fi sivustoa. Sinne on tallennettu Kuutio 7-9 kirjasarjan mukaan tehtyjä opetusvideoita. Yhteisen opetustuokion jälkeen oppilaat voivat käydä läpi esim yhtälönratkaisua useita kertoja. Jotta opetus ja opiskelutunnilla on tehokasta, mukana on hyvä oll a 5-10 iPadia tai tablettia. Sivustolle pääsee toistaiseksi kuka vain, joten sitä voi käyttää myös kotona.

    Reija

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s