KETO

Koulumme pilotoi Keto-hankkeessa. ”Hankkeen tarkoituksena on tukea kouluja OPS 2016 sekä Espoon kasvatuksen ja opetuksen digitarinan mukaisen toimintakulttuurin täytäntöönpanossa.” (*) Keto-hankkeen toiminnan alueita on muun muassa ICT-toiminnan kehittäminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet sekä oppilaskunta- ja osallisuustoiminta.

Aloitimme aluksi mystiseltä tuntuvan Keto-kartan laatimisen kuukausi ennen muita. Saimme paljon tukea Keto-koordinaattoriltamme. Jälkikäteen ajateltuna Keto-kartta oli hankkeen helppo juttu. Siihen kuvattiin koulumme nykytila ja koottiin koululla olevat valmiit kuvaukset yhteen. Koordinaattorimme Helin sanoin Keto-kartasta tulisi löytyä samat asiat kuin uuden opettajan oppaasta.

Keto-kartan teko alkoi esittelemällä hanke opettajille ja teettämällä opettajille SWOT-analyysi Microsoftin OneNotessa. SWOT-analyysissä me opettajat pohdimme koulumme vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Jokainen tiimi käsitteli yhden nelikentän alueen ensin keskenään, jonka jälkeen kävimme alueiden yhteenvedot yhdessä läpi YT-ajalla. Kaikki vaikutti hyvältä. Asiat etenivät ja Keto-kartta saatiin ajoissa valmiiksi.

Kuten kaikki uusi, myös Keto-hanke sai osakseen vastustusta. Vatsan väänteitä aiheutti ainakin jo sanan hanke liittäminen tähän outoon lyhenteeseen. Ehkä vastustusta olisi voitu vähentää, jos hanke olisi esitelty toisin. Nyt opettajien huomio kiinnittyi ehkä vääriin asioihin. Tai ehkä aamutuimaan YT-ajalla me opettajat vain kuulimme väärin. Ruokapöytäkeskusteluissa Keto tuntui olevan enemmänkin peto. Lisäksi uusien kirjainyhdistelmien käyttö sai opettajat varpailleen, ICT – mikähän sekin on ja mahtaako se tarttua!

Kuitenkin Keto-hankkeessa kyse on ennen kaikkea toimintakulttuurimme kehittämisestä. Tämä kehitys on pakollista uuden OPS:n myötä ja Keto-hankkeen myötä saamme tukea kehittämiseen. Kyseessä ei siis ole vain digiloikka tai ICT-juttu, vaikka huomio aluksi niihin kiinnittyikin. Tarkoitus on muuttaa koko koulun toimintakulttuuria. Uusi OPS antaa oivan mahdollisuuden siihen, mutta toisaalta myös pakottaa siihen.

Palavereita on nyt pidetty erilaisin kokoonpanoin ja vihdoin meillä on Keto-tiimi, joka koostuu useammasta opettajasta. Apulaisrehtori toimii ICT-koordinaattorina, johtotiimiläinen ja kotitalouden opettaja toimii ok-koordinaattorina. Tiimissä on koordinaattoreiden lisäksi OPS-taitaja, ICT-taitaja sekä ILPO-työryhmän edustaja sekä oppilaskunnan edustaja. ILPO-työryhmä suunnittelee keväällä koulullamme järjestettäviä ilmiöpohjaisia teemapäiviä.

Palavereissa on katsottu graafeja ja tutustuttu alati muuttuvan Keto-huoneen sisältöihin Fronterissa, avattu monialaisten opintokokonaisuuksien sisältöjä sekä keskusteltu laaja-alaisista kokonaisuuksista ja teemoista. Kyse on siis isoista asioista. Tällä hetkellä koulussamme tuntuu olennaisimmalta miettiä, millaisten rakenteiden tulisi olla, jotta pystymme toteuttamaan monialaisia opintoja. Yritämme selvittää, mitkä ovat mahdollisia rakennevaihtoehtoja, suunnitteilla on ainakin kouluvierailu tähän liittyen.

Etenemme pienin askelin kohti ennalta määräämättömän kokoista kehitystä. Onneksi tässä on 1,5 vuotta aikaa.

(*) Lähde: http://www.espoo.fi/fi-FI/Paivahoito_ja_koulutus/Oppiva_Espoo/Kehittyva_toimintakulttuuri_hanke 

 

 

Advertisements
Kategoria(t): Yleistä Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: KETO

  1. opintiet sanoo:

    Kiitos sinulle ja teidän KETO ryhmälle siitä tuesta jonka annoitte meidän koululle hankkeen alkumetreillä. Ilman teidän kokemuksia ja vinkkejä olisi meidän KETO polkumme alku ollut kivikkoisempi.

    Liked by 1 henkilö

  2. Reija Salaspuro-Selänne sanoo:

    Tasoititte mukavasti KETO-polun meille muille Espoon kouluille. Edelleen Espoon Keto-huoneesta katoaa ja vaihtuu tavaraa turhan tiuhaan, vaikka sen onkin hyvin informatiivinen. Olisi toivottavaa että kaikki materiaali laitettaisin vaikka kronologosesti omaan kansioon tai arkistoon. Teidän pilottikoulujen mallin mukaan saimme nopeasti aikaan keto-tiimin, teimme vastuunjaon (oppilaskunta/versot/tukioppilaat, monialaiset oppimiskokonaisuudet, laaja-alaisuus/ilmiöpohjaisuus, ict-osaaminen) ja toteutimme (osana tvt-suunnitelmaa) keto-hyselyn tietotekniikan käytöstä ja koulutustoiveista (googlen työkalulla) sekä suunnittelimme monialaisia ilmiöpohjaisia oppiaineet yhdistäviä opintokokonaisuuksia. Perustimme koululle oman Keto-huoneen, johon meidän koulua koskeva materiaali kerätään. Olemme esitelleet hanketta laaja-alaisen osaamisen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta sekä esittelemällä kyselyn vastaukset. Parhaillaan teemme tarkempaan toteutussuunnitelmaan ensi lukuvuodelle. Työ on päässyt mukavasti alkuun

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s