Från ADB på1980-talet till IKT i skolan på2010-talet

Jag har alltid sett teknik som en positiv sak då den tillämpas på ett ändamålsenligt sätt. På senaste åren har tekniken gått framåt med stormsteg och det känns som om takten bara ökar. Jag försöker hänga med utvecklingen och är intresserad av att använda teknik både på fritiden och professionellt.

Här några tankar kring mitt förhållande till IKT idag och på den väg och tid det tagit för mig att komma hit. 1980 kunde jag inte ens drömma om att t.ex. sitta i bussen och surfa på nätet med en smarttelefon (120mmx60mmx7mm). Nedan en tankepromenad från 1980 till 2015

Sedan 1980 har jag på sätt eller annat kommit i kontakt/jobbat med IKT. Det hela började i Tekniska läroverket där jag studerade till ingenjör. En skola, som utbildar personer att jobba i den tekniska branschen, bör följa med utvecklingen så studerandena gjorde hållfasthetsberäkningar på datorer, Wang-datorer med kapacitet på 28kB (!!). Vi kunde spara vårt data på C-kassetter. Vi bekantade oss också med hålkort…

Efter ett par år i arbetslivet (1984) kom jag till ett livsmedelslaboratorium där jag jobbade som laborant, men med min bakgrund hade jag både intresse och kunskap att vara med och testa ett program för spektrofotometer-mätningar med en Commodore 64-mikrodatamaskin och programmera en Commodore 8032-mikrodatamaskin att utföra beräkningar och skriva ut laboratoriemätningar. I samband med mitt jobb blev fördjupades mitt intresse och jag gick ett par kurser på universitetet (1985), Grunderna i ADB och Programmering i Pascal. Från företagets sida blev jag erbjuden att gå en kurs i MS-DOS grunder, MikroMikko 2 (arrangör Nokia).

Efter det här blev det en paus då jag blev hemma-mamma i flera år. Ändå kommer jag ihåg hur vi skaffade hem vår första bordsdator (1995), en AST (64MB). Den fungerade delvis som spelmaskin men ibland kunde man surfa på nätet. Förutsatt att man inte väntade telefonsamtal, för datorn kopplades till telefonuttaget.

Från denna tid med min första egna mobiltelefon (1996), en Nokias RINGO, till idag med en smarttelefon har det hänt mycket.

Under mina lärarstudier deltog jag i en kurs med tema kemi på internet, ritprogram för att visualisera kemi och molekylmodelleringsprogram. Jag jobbade också då i skola, men på den tiden (2007) fanns det en (ofta fullbokad) datasal med 20 datorer. Det var en så gott som omöjlig process att få nerladdat nya program. Därför blev det inte då av att utnyttja så mycket av det jag lärt mig.

Idag är läget ett annat! I vår skola finns det rätt bra med utrustning och viktigast av allt, skolans ledning stöder utvecklingen. Och utvecklingen har gått mycket framåt. Det finns klassuppsättningar med LapTops, Acer-datorer, Chromebooks och iPads. Det finns många möjligheter idag, så det gäller att fundera vad man satsar på. Hur skall den röda tråden se ut i IKT-undervisningen i skolan idag? Jag jobbar med att implementera IKT i min vardagsundervisning: elevcentrerad pedagogik, kooperativa arbetssätt och ämnesövergripande undervisning. Det är nu hög tid på att planera för den kommande nya läroplanen där en av de 7 mångsidiga kompetenserna är digital kompetens. Vi bör komma ihåg att IKT inte får vara ett självändamål. Det känns som att vi håller på att lyckas få in en mer och mer fungerande pedagogisk undervisning med IKT som instrument. Eleverna övar sig i att använda elektroniska hjälpmedel vid sida om tryckt material. Penna och papper behövs dock vid sidan av elektronisk utrustning så länge tills tekniken, att med någon slags penna kunna skriva på skärmen, utvecklas ännu mer.

Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Från ADB på1980-talet till IKT i skolan på2010-talet

  1. Vilken fin tillbakablick! Commodore kommer också jag ihåg: jag utvecklade enkla språkspel som lagrades på s.k. lerppun. Det tog minst 45 min. att ladda ned övningarna på elevdatorerna, dvs. jag kunde använda dem bara på den första lektionen eller efter lunchen (förutsatt att jag skippade maten…)

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s