Mistä luopuisin, jotta saisin enemmän aikaa?

Tämän syksyn ja Digikehittäjäopettaja-kurssin aikana olen miettinyt paljon sitä, mitä jättäisin oppilaiden kanssa tekemättä, jotta saisin aikaa kokeilla jotakin uutta. Olen pyrkinyt vuosien varrella karsimaan kemian ja fysiikan opetuksesta kaiken turhan pois niin, että minulle jäisi mahdollisimman paljon aikaa opettaa oppilaille keskeiset ja oleelliset asiat ja oppilaille jäisi puolestaan mahdollisimman paljon aikaa oppia ne. Olen yrittänyt täsmentää itselleni keskeiset tavoitteet ja pyrkinyt valitsemaan työtavat niin, että ne tukevat nimenomaan keskeisiin tavoitteisiin pääsyä. Tarkkaan hiotussa ajankäytössä on se huono puoli, että luppoaikaa jää vähän. Kaikki uusi, mitä haluan kokeilla on pois jostakin, jonka koen tärkeäksi. Toisaalta taas, jos ei kokeile mitään uutta, ei opi mitään uutta.

Keskelle näitä ajankäyttöpohdintoja tippui pommi. Valinnaisen mobiilioppimisen kokonaisuuden viikkotehtävänä oli kokeilla jotakin uutta sovellusta matalan kynnyksen periaatteelle. Ajatuksella, että kokeillaan ensin ja mietitään vasta sitten, toiko sovellus opetukseen sellaista lisäarvoa, että sitä kannattaa jatkossa käyttää. Päätin kokeilla oppilaiden kanssa jotain uutta heti seuraavana päivänä, sillä itseni tuntien tiesin, että muuten homma jää kokeilematta. Työkaverini vinkkasi, että iMovien trailerit ovat helppoja ja mukavia toteuttaa. Niinpä nappasin iPadin mukaan töistä lähtiessä ja kokeilin iMovieta illalla tallilla. Puolessa tunnissa sain koottua hevosista ja tallitytöistä mallitrailerin ja siitä kymmenen minuutin kuluttua minulla oli koossa jo kaksi traileria. Laskin, että jos minulla hommaan meni 30min, oppilailla siihen menee 90min (useimmiten 1:3 laskukaava on ollut sangen toimiva).

Seuraavan päivän kemian tunnilla jaoin oppilaille iPadit, opastin pikaisesti iMovien käytön ja annoin oppilaiden valita aiheen otsikon ”Paloturvallisuus” alta. Puolentoista tunnin päästä puolet trailereista oli valmiita ja puolet lähes valmiita. Kokeilin iMovie:ta vielä toisella ryhmällä ja tällä kertaa lähes kaikki saivat trailerinsa valmiiksi.

No kannattiko käyttää 90min aiheeseen, jonka opetukseen menee yleensä vain 45min ja joka on suurimmalle osalle jo ennestään tuttu? Jos ajattelen tiedollisia saavutuksia, niin ei kannattanut, jos ajattelen kaikkea muuta, niin kannatti. Trailerien teko toi oppilaista esiin piirteitä, joita en ole koskaan ennen huomannut. Ryhmän kaksi hiljaisinta poikaa (sellaiset, jotka eivät oppitunnilla juuri koskaan sano mitään, tai jos sanovat, sanovat sen niin hiljaa, etten kuule) tekivät ryhmän parhaan trailerin. Trailerissa oli kaikki tiedolliset asiat kohdallaan ja lisäksi sellaista oivaltavaa huumoria, että ihan yllätyin. Minun piti katsoa traileri kahteen kertaan, niin hyvä se oli. Toisen ryhmän kanssa tulos oli yhtä hämmentävä. Kolmen pojan porukka, juuri ne viikarit, jotka laitan aina eri ryhmiin työturvallisuussyistä, tekivät todella hyvän trailerin.  Oli mahtavaa nähdä poikien into traileria tehdessä ja heidän ilmeensä, kun kehuin valmista tuotosta. Pojista vilkkain, se jonka kanssa sukset tahtovat mennä ristiin toistuvasti, kysyi, ”ootko sä nyt ylpeä meistä?” Totesin että olen ja lisäksi todella iloinen. Se oli meille molemmille hyvä hetki =)

Ja lopuksi: aioinko ensivuonna tehdä oppilaiden kanssa trailerit paloturvallisuudesta? Ehdottomasti! Aina löytyy jotakin, mistä voi nipistää 90 minuuttia.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Mistä luopuisin, jotta saisin enemmän aikaa?

  1. mannimarjanen sanoo:

    Minulla on hyvin samankaltaisia kokemuksia oppilaiden digityöskentelystä. Asiasisältöön perehtyminen ja tiedon siirtäminen digitaaliseen formaattiin vie enemmän aikaa kuin perinteinen, paljolti frontaaliopetukseen perustuva opiskelu. Mutta oppilaiden tekemisen meininki ja into esittää muille tuotoksia on niin palkitsevaa, että opiskelukäytänteitä on syytä jossain määrin muuttaa. Flipped Classroom-metodin mukaisesti oppilas opiskelee itse kotitehtävänä sisältöjä ja oppitunteja käytetään enemmän taitojen harjoittamiseen.

    Liked by 2 people

  2. piiatomi sanoo:

    Tämä kirjoitus osui ja kolahti. Saman problematiikan kanssa taistelen minäkin. Toimin 13. vuottani yläkoulun kielten opettajana ja olen viime vuosina ollut kovasti huolissani esim. englannin oppimistulosten laskusta. Englannin opetuksessani minun on täytynyt vuosien varrella heikentää vaatimustasoani ja tämä valitettavasti näkyy oppilaiden osaamisen tasossa. Myös eri oppiaineiden Pisa -tulokset puhuvat osaamisen tason laskun puolesta. Miksi näin on päässyt käymään? Sitä olen pohtinut kovastikin.

    Nyt tulee uusi OPS ja uudet oppilaita osallistavat digitaaliset työtavat. Tunteeni ovat kaksijakoiset. Toisaalta digikehittäjäopettajana otan uudet työskentelytavat innolla vastaan, kokeilen uusia juttuja ja vien niitä eteenpäin myös kollegoilleni. Toisaalta taas pelkään. Pelkään, että olemme menossa ojasta allikkoon. Pelkään, että oppimisesta tulee pirstaleista, lyhytjänteistä ja päämäärätöntä, enää ei opita työnteon merkitystä omalle oppimiselle. Pelkään, että oppimistulokset laskevat entisestään.

    Olen kokenut saman kuin yllä olevan artikkelin kirjoittaja, projektiluontoiset toiminnalliset työtavat vievät enemmän aikaa kuin perinteisemmät opettajajohtoiset työtavat, asiasisältöjä jää käsittelemättä ja niitä on karsitttava. Toisaalta taas on ihana nähdä oppilaiden into, tekemisen ilo ja kasvava motivaatio kun heidät päästää tekemään itsekseen asioita ja opiskelemaan toiminnallisin keinoin, hyvänä esimerkkinä tästä toimii kirjoittajan mainitsema iMovie.

    Opettajuus on risteyksessä. Täytyy myöntää, että välillä ahdistaa. Mutta pidetään pää kylmänä, ei lähdetä hötkyilemään, reflektoidaan rauhassa ja perustellaan aina itsellemme uuden työskentelytavan valinta ja pidetään oppimistavoitteet kirkkaina mielessämme. Uskon, että näin syntyy hyvää jälkeä. Uskalletaan rohkeasti kokeilla kaikkea uutta, epäonnistuakin. Sitä kautta voi syntyä jotain uutta ja hienoa. Tärkeintä on oppimisen ilo!

    Piia Tomi
    Viherlaakson koulu

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s