Ohjelmointi matematiikan ja muiden oppiaineiden opetuksessa

Mihin uudet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet meitä ohjaavat ja velvoittavat? Perusteisiin on kirjattu esimerkiksi nämä:

  • Oppilaat saavat ja jakavat keskenään kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista( L5, vuosiluokilla 1-2)
  • Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. (S1, Vuosiluokilla 1-2)
  • Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista. (L5 vuosiluokilla 3-6)
  • Innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä (T14 vuosiluokilla 3-6)
  • Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio. (Käsityö, vuosiluokilla 3-6)
  • Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja. (L5 , vuosiluokilla 7-9)
  • Ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen (T20, Matematiikka, vuosiluokilla 7-9)
  • Ohjelmoidaan ja samalla harjoitellaan hyviä ohjelmointikäytäntöjä. Sovelletaan itse tehtyjä tai valmiita tietokoneohjelmia osana matematiikan opiskelua. (S1, Matematiikka, vuosiluokilla 7-9)
  • Oppilas osaa soveltaa   algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia. (Matematiikka, arvosanan 8 osaaminen, vuosiluokilla 7-9)
  • Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin. (Käsityö, S3, vuosiluokilla 7-9)

Miten 7. -luokkalaiset osaavat ohjelmoida syksyllä 2015?

Mistä löytyisi luotettavia tutkimustuloksia suomalaisten lasten ja nuorten tämänhetkisistä ohjelmointitaidoista?  Vein  7. luokan matematiikan ryhmäni tutustumaan ohjelmointiin ja samalla tutustumaan koulumme tietokoneluokkaan. Noin kolmasosalle oppilaista ohjelmointi oli täysin vierasta. Heidät ohjasin Code Studion sivustolle. Kurssi 4 vaikutti monille sopivan tasoiselta. Niille oppilaille, jotka olivat käyttäneet jo edellisenä vuonna useita tunteja (tämä tuli yllätyksenä) kyseisillä kursseilla alakoulussa, annoin luvan ohjelmoida Scratch – ohjelmaa käyttäen. Monet oppilaista halusivat esitellä aiemmin tekemiään pelejä. Olipa joukossa yksi oppilas, joka oli käynyt viime kesänä Linkin ohjelmointileirillä ja pyysi lupaa saada kehittää ohelmaansa eteenpäin. Oppilaat jakoivat mielellään osaamistaan neuvomalla toisiaan.Yläkoulun haastavana tehtävänä lienee saada aloittelijatkin mukaan ja samalla pyrkiä säilyttämään edistyneempien innostus.

Haastan tämän blogin lukijoita osallistumaan keskusteluun: Mitä alakoulussa oikeasti ehditään ja halutaan ohjelmoinnista opettaa? Miten ohjelmointia tulisi opetettaa yläkoulussa eri oppiaineissa?

Mistä tukea opettajille?

Tiina Partanen on kehittänyt Koodausta kouluun materiaalin, joiden avulla matematiikkaa voidaan opettaa ohjelmoinnin avulla. Alkuun pääsee esimerkiksi Innokas-verkoston järjestämissä Racket-työpajoissa.
Tiina Partasen spiraali
Kuva Tiina Partasen materiaaleista

Opettajan avuksi ohjelmoinnin opettamisen tueksi on kunnista riippuen enemmän tai vähemmän kunnan omaa koulutusta. Yksi mahdollisuus hankkia lisätietota ja -taitoa ovat avoimet verkkokurssit. Vielä ehtii mukaan (23.10 asti) esimerkiksi avoimelle verkkokurssille Koodiaapinen-MOOC.

Myös Koodi2016 -sivustolta löytyy tukea ohjelmoinnin opettamisen aloittamiseen peruskoulussa.

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Ohjelmointi matematiikan ja muiden oppiaineiden opetuksessa

  1. arjamio sanoo:

    Hienoa, että olet jaksanut koota uudesta opsista luettelon ohjelmoinnin maininnoista. Minut yllätti tuo ohjelmoinnin voimakas esiintulo uudessa opsissa. Samoin yllätti tuo, että useat ovat jo alakoulussa opetelleet ohjelmointia. Nuoret näyttävät oppivan sitä näppärästi. Itselleni oli aika haasteellista, kun ensi kertaa elämässäni opettelin koodausta noin kuukausi sitten. Tosin täytyy myöntää, että ilman uusia, helppokäyttöisiä ohjelmia en olisi koska varmaan edes kokeillut koodausta näin äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana.
    Toivottavasti kirjoituksesi herättää keskustelua!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s