Uusia digikoulutusmalleja kokeilemassa

Espoossa vietettiin keväällä koulutustapahtumaa (Mobo keulii), jossa opettajat osallistuivat  pajapäiviin oppilasryhmien kanssa tutustuen omien mobiililaitteiden käyttömahdollisuuksiin. Anu postailikin tähän blogiin tapahtumasta tarkemmin keväällä. Tapahtumasta saatiin sekä opeilta, että oppilailta paljon positiivista palautetta, joten päätimme tvt-kouluttajakollegani Anun kanssa kokeilla Espoon opejen  tvt-täydennyskoulutustarjonnassa uutta ”koulutusmallia”, jossa koulutusta ohjaa kaksi kouluttajaa ja koulutukseen tulee opettaja oppilasryhmän kanssa.  Tavoitteena on tukea koulujen digioppilasagentti/-tutortoimintaa ja tukea erilaisten mobiililaitteiden monipuolista ja pedagogista käyttöä koulussa. Koulutus antaa opettajalle digi-taitojen lisäksi kokemuksen oppilaiden ohjaamisesta digivälineitä hyödyntävissä projekteissa. Kahden kouluttajan yhteistyön malli antaa myös esimerkin opettajien tiimityöskentelystä.

Suunnittelimme koulutuksen siten, että päivän aloitus on yhteinen, jossa esitellään kurssin tavoitteet ja käytössä oleva opiskelumateriaali. Tämän jälkeen koulutettavat siirtyvät työskentelemään omien välineidensä kanssa eri puolille koulutustiloja ja kouluttajat ovat käytössä tarpeen mukaan. Itseohjautuvuus, yksilölliset oppimispolut ja vastuunottaminen omasta oppimisesta ovat kovasti tapetilla eri kouluasteiden opetuksessa, mutta olen ainakin itse kokenut, että monesti meille aikuisille suunnatut koulutukset noudattavat vielä opettajajohtoista mallia, jossa asiantuntija näyttää Smartilta ja koulutettavat tekevät muistiinpanoja paperivihkoihinsa.  Uusien opetustyylien jalkautumisen kannalta koen tosi tärkeäksi sen, että opettaja saa itse kokea opiskelijan roolissa sen, millaista on ottaa vastuuta omasta oppimisesta, miten tietoa etsitään ja miten kokeilemalla ja virheitä tekemällä oppii tosi hyvin digitaitoja.

Ajatuksena meillä kouluttajilla oli myös se, että työskennellessään oppilasryhmän kanssa opettaja voi samalla suunnitella oppilaiden kanssa sitä, miten koulutuksen antia voisi viedä omassa koulussa eteenpäin ja mihin oppisisältöihin ja minkä tavoitteiden saavuttamista opitut digitaidot omassa koulussa parhaiten soveltuisivat.  Tällöin koulutuksessa opitut taidot tulisivat toivottavasti nopeammin käyttöön ja osaksi arkea ja koulutus hyödyttäisi koko kouluyhteisöä yksittäisen opettajan sijaan.

Ensimmäinen koulutus on nyt pidetty ja fiilikset hyvät. Virallista kirjallista palautetta emme vielä ole saaneet käsiimme, mutta päivän päätteeksi saamamme suulliset palautteet olivat positiivisia ja meininki koko päivän ajan oli aktiivinen ja hyväntuulinen.  Opet ja oppilaat tekivät päivän aikana upeita erilaisia animaatioita, editoivat videoita ja jakoivat kokemuksiaan toistensa kanssa. Jälleen kerran oli todettava, että video-ohjeita mieluummin apua kysyttiin kouluttajilta tai toisilta kurssilaisilta (niin kuin Jarkko omassa postauksessaan kertoi FlippedClassroom kokemuksistaan), mutta kurssimateriaalista ja video-ohjeista kuitenkin uskoisin olevan apua myöhemmin, kun (tai jos) tehtäviä käynnistelee omalla koululla ja kaikki vaiheet eivät muistukaan mieleen. Seuraava samalla mallilla toteutettava koulutus tulossa vielä syksyllä ja sitten on hetki pohtia, mitä keväällä keksittäisiin.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s