OPS2016 ja TVT-tavoitteet

Opetushallitus on hyväksynyt perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet joulukuussa 2014. Näihin perusteisiin voi tutustua ePerusteet-palvelussa:

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tekstikappale/424807

Opetussuunnitelman perusteissa otetaan esille uutena käsitteenä laaja-alainen osaaminen. Käsitettä avataan seitsemän osa-alueen avulla:

  • L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
  • L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
  • L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
  • L4 Monilukutaito
  • L5 Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen
  • L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
  • L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Jokaista osa-aluetta myös tarkennetaan. Tieto- ja viestinteknologian osaamista pidetään tärkeänä kansalaistaitona. Se nostetaan niin oppimisen kohteeksi kuin välineeksikin. Oppilaiden osaamisen kehittämisalueiksi on kirjattu neljä kokonaisuutta:

  1. Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.
  2. Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
  3. Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.
  4. Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat tvt:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.

Peruskouluissa uudet opetussuunnitelmat on tarkoitus ottaa käyttöön syksyllä 2016. Itse olen viimeisen vuoden aikana päässyt osallistumaan maakunnalliseen opetussuunnitelmatyöhön osana TVT-ryhmää, jonka tavoitteena on ollut pohtia tieto- ja viestintäteknologian osuutta maakunnallisessa opetussuunnitelmassa. Työryhmäämme on kuulunut eri koulujen tietoteknisiä tukihenkilöitä sekä TVT:n opetuskäytöstä innostuneita opettajia.

Mielestäni uudistuvan opetussuunnitelman tieto- ja viestintäteknologian osaamistavoitteet ovat todella korkealle asetettuja. Etenkin oppiainekohtaiset tavoitteet saavat pohtimaan suomalaisen koulujärjestelmän syvälle juurtuneita rakenteita. Suomalaiset opettajathan ovat tyypillisesti hyvin omatoimisia ja reviiritietoisia sekä pitävät tiukasti kiinni omasta tavastaan toimia luokka- ja opetustilanteessa. Uuden opetussuunnitelman monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä tieto- ja viestintäteknologian osaamisvaatimusten myötä tähän on pakko tulla muutos. Hyvin harvan opettajan tietotaito / jaksaminen / kyvyt riittää uusien vaatimusten toteuttamiseen.

Maakunnallinen TVT-ryhmämme onkin keskittynyt pohtimaan, miten voisimme maakunnallisella tasolla polkaista käyntiin opettajien vinkkipankkia. Toimivan tukiverkoston luominen opettajien tueksi olisi todella tärkeää. Olemme perustaneet tukiverkostolle blogin, johon on on tarkoitus kerätä niin oppiainekohtaisia kuin ainerajat ylittäviäkin esimerkkejä siitä, miten tieto- ja viestintäteknologiaa voi hyödyntää oppimisessa ja millaisia projekteja oppilaiden kanssa voi toteuttaa. Blogiin tullaan myös liittämään linkkipankki, johon opettajat voivat kerätä toimivia ja hyväksi havaittuja sivustoja. Blogin ohella tukiverkoston käyttöön pyritään saamaan henkilöitä eri puolilta maakuntaan, joita voi tarvittaessa pyytää mukaan oppitunneille tai tuntien suunnitteluun. Tarjoamalla opettajille riittävästi tukea uuden opetussuunnitelman tavoitteet on mahdollista saavuttaa.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: OPS2016 ja TVT-tavoitteet

  1. ollistarck sanoo:

    Moi. Näin nopeasti luettuna kuulostaa hyvältä mutta, niin se mutta. Minusta tällä hetkellä mennään väärä pää edellä. Eli ensin pitäisi luoda ratkaisu niin monen opettajan ongelmaan ; muutosvastarinnan kukistamiseen. Sen jälkeen vuoroon tulee niiden perustaitojen hallitseminen.
    Meidän koulussa perustaitojen hallitsemiseen on käytetty yhtenä ratkaisuna kouluttamista taksvärkkipäivinä. Omat ja tutut kollegat suunnittelevat koulutusrungon ja pitävät ns. koulutuspajoja.
    Oma kokemus on, että on toiminut.

    Tykkää

  2. annukkakoo sanoo:

    Hei! Ideanne tukiverkoston blogista kuulostaa mielestäni todella hyvältä, sillä opettajat kaikilla asteilla tarvitsevat varmasti tukea niin oppiainekohtaisessa kuin erityisesti oppiainerajat ylittävässä digiloikassa! Heti herää ajatus, olisiko tuo blogi mahdollista pitää julkisena (tai osa siitä) niin, että ideoita ja vinkkejä voisi jakaa yli maakunnan rajojenkin? Veikkaanpa, että moni muukin opettaja hyötyisi tällaisesta 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s