Pelaahan ne muutenkin

Teen työtä TVT-kollegakouluttajana päivän viikossa ja yritän levittää digi-ilosanomaa opettajakollegoilleni. Kaupungissamme toimintaa on käynnistelty tämä syksy ja vastaanotto on ollut mielenkiintoista. On niitä, jotka esitellessäni itseni hihkaisevat ”Vihdoinkin!” ja innokkaasti kertovat, mihin kaikkeen voisin olla avuksi. Ja on niitä, jotka katsahtavat alta kulmien ja mutisevat jotain ajan puutteesta tai oikeaan opetustyöhön keskittymisestä.

Kommenttia, jonka kuulin opettajauraani aloitellessani erään koulun opehuoneen kahvipöydässä: ”Ei kouluihin tartte niitä pelikoneita tuoda, pelaahan ne muutenkin” ei enää ainakaan suuren kaupungin opehuoneissa kuulu. Opettajakuntakin alkaa pikkuhiljaa huomata että tietoyhteiskunta on tullut jäädäkseen. Tai ehkä avointa vastarintaa ei uskalleta enää ääneen nostaa, kun nyt kuitenkin alkaa olla muodikkaampaa olla digi.

Digiys kouluissa on silti usein pinnallista. Atk-luokkaan marssitaan opiskelemaan aateekoota ja äidinkielen tunnilla tehdään sähköisestä oppimateriaalista sellaisia tehtäviä, joihin tietokoneen käyttäminen ei tuo lisäarvoa ja jotka siis aivan hyvin voisi tehdä kynällä ja paperillakin. Teknologia on vielä harvalle luonteva jokapäiväinen työkalu, ennemminkin se on jotain mitä pitää kaiken muun lomassa vielä ehtiä tehdä. Ilmankos opettajilla on aikapula!

Pikku hiljaa minulle on alkanut hahmottua, mitä ennen kaikkea haluaisin kaupungin opekollegoideni tai itse asiassa ihan kenen tahansa sisäistävän: Kone on vain väline. Se on juuri niin hyvä kuin sitä käytetään. Kukaan tuskin kritisoisi kynän tai kirjan käyttämistä opetuksessa? Teknologia toimii oppimisen välineenä ihan samalla tavalla kuin kynä tai kirjakin: eniten on merkitystä sillä, miten sitä käytetään.

Teknologiataitojen ja muun opetuksen vastakkainasetteluun törmäsin vastikään jopa Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla, jossa oltiin huolissaan, että teknologiaopetus saa jopa liikaa huomiota työelämätaitojen sijaan. Kummallista, mietin. Itse näen, että tulevaisuuden taitojen: yhteistyötaitojen, oppimaan oppimisen taitojen,  ongelmaratkaisutaitojen tai tiedonhankinnan ja jakamisen taitojen harjoitteluun teknologia on aivan uudenlainen ja varsin erinomainen väline eikä suinkaan noiden taitojen opetuksen kilpailija.

Mielestäni yksi tärkeimpiä (digi)kehittäjäopettajien tehtäviä aivan aluksi onkin tehdä opettajia tietoisemmiksi niistä mahdollisuuksista, joita teknologia oppimiselle tarjoaa. Moni ei vielä tiedä – ja tuskailee, kun aikaa, jonka voisi käyttää oikeaan opettamiseen menee atk-luokassa. Nyt kun on niin muodikasta ja siksi vähän pakkokin olla digi.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Pelaahan ne muutenkin

  1. Hei!
    Olen niin samaa mieltä kanssasi 🙂
    Edelleen kouluissa on paljon opettajia jotka kokevat tietokoneiden käyttämisen opetuksessa ylimääräisenä riippana ja suurelle osaa koneen käyttäminen on peikko joka nostaa karvat pystyyn.
    Olenkin itse pohtinut miten saisin oman kouluni opettajat ajattelemaan uudella tavalla digiydestä ja ehkä yhtenä mahdollisuutena voi olla Espoon tekemä ratkaisu että jokainen opettaja saa oman tabletin. Tosin tässäkin projektissa on se vaara että jos opettajia ei opeteta käyttämään tablettia omana henkilökohtaisena apurina niin se päätyy silloin opettajan lapsien pelikoneeksi.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s