Pedanet-alustan ja eFilosofian käyttöönotto

Vuosi sitten OPH ilostutti myönteisellä päätöksellään kouluyhteisöämme, kun saimme rahaa uusien laitteiden ostoon ja digitaalisen osaamisen kehittämiseen. Koska näin tarjottiin mahdollisuus uusien tvt-juttujen kokeiluun, päätin tarttua tilaisuuteen, sillä koskaan ei tiedä, mitä jarruja seuraavissa käänteissä lukiojunaamme lyödään. Viime kevään ylioppilasjuhlien aattona sain kuulla, että Nivalan koulutoimeen otetaan käyttöön pedanet -oppimisalusta. Olin jo aiemmin saanut mainospostia alustalle valmistuvasta lukion filosofian pakollisen kurssin oppikirjasta. Näillä haasteilla syksy 2014 käynnistyi!

Pedanetin alkeita

Toisella kouluviikolla työyhteisöstämme ”määrättiin” neljä opettajaa pedanetin kolmen tunnin mittaiseen perehdytyskoulutukseen. Määräys toteutettiin sivistysjohtajan tasolta. Ihan hyvältä tuntuisi, jos tälläiset asiat voitaisiin päättää työyhteisön tasolla, jossa on parempi tieto siitä, ketkä tarvitsevat koulutusta tai kenellä on motivaatiota sitä työssään hyödyntää. Tämä liikku on yksi lukuisista kummallisuuksista, joita tvt-projektimme on sisältänyt. Onneksi nyt tuntuu jo siltä, etten jaksa kaikkea enää muistella, kun olen vihdoinkin saanut keskittyä oman tekemisiini erilaisten liitutauluopettajilta tulevien solvausten sijaan.

Itselläni on periaatteena ottaa uusi sovellus käyttöön mahdollisimman pian siihen perehtymisen jälkeen, jotta tuntuma säilyy eikä koulutuksen aikana mieleen tulleet ideat ehdi unohtua. Pedanetin käyttöönotto oli yksinäistä puuhaa. Olen edelleenkin sen ainoa käyttäjä työyhteisössäni. Apuja sain pedanetin infosähköpostista, kouluttajalta ja kirja-asioista vastaavalta. Arjen kiireen keskellä unohdin seurata pedanetin fb:n ryhmää.

Kurssien rakentelu pedanet-alustalle sujui loppujen lopuksi aika sujuvasti. Olen oppinut ilmeisesti jo klikkailemaan ja kokeilemaan uusia juttuja ihan omaehtoisesti. Opiskelijat tuntuivat tykkäävän pedanetistä enemmän kuin moodlesta, joten sekin innosti eteenpäin. Olen käyttänyt alustaa mielestäni jo ihan monipuolisesti: tehtävien palautukseen, muistiinpanojen ja linkkien kokoamiseen, koealustana, palautteen keräämiseen ja opiskelijatkin ovat saaneet tuottaa sinne materiaalia. Matkan varrella pedanetin infosähköposti on ollut suureksi avuksi. Alkuun pääsemisen jälkeen olisi nyt hyvä päästä jututtamaan kokeneempia pedanet-käyttäjiä uusien ideoiden saamiseksi ja hyödyntämättömien mahdollisuuksien löytämiseksi.

eFilosofian kanssa tuskailua

Kokemukset ekirjan kanssa työskentelystä eivät olleet yhtä hyviä. Vaikutti siltä, että kyseinen filosofian kirja tuotiin liian hätäisesti markkinoille. Siihen oli tuotettu kyllä video- ja tehtävämateriaalia, mutta kirjasta puuttui kokonaan esimerkiksi hakemisto, jonka sisuunnuin väsäämään heti ensimmäiseltä ryhmältä saamani palautteen jälkeen. Kokonaisuus oli mitoitettu liian laajaksi yhden kurssin oppituntimääriä ajatellen, joten aloin itse rajaamaan sisältöä ’perusaineisto’ – ja ’lisäaineisto’ -merkinnöin. Samaisesta syystä tein kurssin toimintaympäristön erilliseksi kirjasta. Muokkasin kirjaa hieman (siirtelin joitakin osioita eri kohtiin, korjasin kirjoitusvirheitä ja ohjelmoin puuttuneita tehtäväpisteytyksiä), mutta en ensikäyttämällä ja ensilukemalla uskaltanut alkaa tehdä siihen isompia muutoksia. Hakemiston lisäksi opiskelijat kaipasivat kovasti mahdollisuuksia tehdä omia merkintöjään kirjaan. Minä harmittelin, etten osannut ensimmäisten kurssien palautteessa kysyä tarpeeksi yksilöidysti kokemuksia ekirjan käytöstä. Palautelomakkeen uusin versio näyttää seuraavanlaiselta:

kysymyksiä oppikirjan käytöstä

Pedanet on ehdottomasti nyt yksi perustyövälineeni, vaikka kaipaankin sinne moodlesta joitakin toimintoja, kuten avattavaa ja suljettavaa silmää (nopea tapa säädellä sitä, mitä aineistoja opiskelija näkee ja mitä ei) sekä erilaisia mahdollisuuksia korostaa tekstejä tai moduuleita. Olisi mielenkiintoista tietää, miten laajalti pedanet on koulutoimessamme käytössä. Veikkanpa, että ensi vuonna saan vielä ohjeistaa uusia lukiolaisia tekemään tunnukset pedaan; sen verran huonosti yläkoululla on välineitä käytössä eivätkä koulutusta ole vieläkään saaneet kuin ne pari opettajaa, jotka koulutukseen alkusyksystä määrättiin.

Mainokset

Tietoja iiinan

Olen lukion opettaja. Opetettavat aineeni ovat uskonto, psykologia ja filosofia. Kv-intoilun jälkeen hurahdin lyhentämään vapaa-aikaani digi-harrastusten parissa. Muutama askel on jo otettu. Yksin en pärjäisi, mutta verkkovertaistuella moni kokeilu on tuomittu onnistumaan.
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Pedanet-alustan ja eFilosofian käyttöönotto

  1. Hei ja vau.

    Hienoa, että kirja on tullut hyvään käyttöön. Harmi, että kirjoitusvirhe on löytynyt. Kirja kävi kielentarkastuksessa kielenhuoltoon erikoistuneessa yrityksessä ja myös me olemme lukeneet sen useaan kertaan läpi. Voisitko laittaa kustannustoimittajallemme saana.lehtonen(a)e-oppi.fi
    tiedot, mistä kappaleesta kirjoitusvirhe löytyi. Niin korjaamme sen teokseen.

    Yhdestä tehtävästä tosiaan puuttui tehtäväpisteytys, mutta se on jo päivitetty uudempaan versioon. Viimeisin päivitys on tehty 30.10.2014, ja voit noutaa sen meidän Opemapista.

    Teoksesta on kirjoitettu tarkoituksella laaja filosofian oppikirja, joka tarkastelee opetussuunnitelman mukaisia sisältöjä ja tavoitteita syvällisesti. Teoksen sisältöpuoli on saanut paljon suitsutusta.

    Opettajan vastuu ja mahdollisuus on e-maailmassa suuri. Peda.net mahdollistaa teoksen muokaamisen. Eli opettajalla on mahdollisuus muokata teoksesta sellainen versio, kun katsoo olevan paras juuri omille oppilaille. Tässä olet toiminut erittäin hienosti.

    Oppilaat voivat muokata ja tehdä merkintöjä kirjaan vain klikkaamalla muokkaa nappulaa tekstimoduulista. Tämä edellyttää tietenkin sen, että heillä on omassa tilassa oma versio teoksesta. Jos tarvitset opastusta kirjan teknisessä käytössä, niin minä ohjaan sinua mielelläni Skypen-välityksellä. Toinen tärkeä puoli on opettaa myös oppilaat käyttäämään sähköistä teosta. Se näkyy sitten positiivisena palautteena. Jos heitä ei opasta siinä, tuntuu uusi maailma hankalalta.

    Voin myös avustaa sinua palautelomakkeen laatimisessa 🙂

    Terv. Johannes e-Opista

    Tykkää

    • iiinan sanoo:

      Hei Johannes,
      olen käyttänyt kirjaa niin, että olen muokannut sitä ja jakanut sen version opiskelijoiden käyttöön. Jos käyn päivittämässä kirjaa, menetän ilmeisesti sitten omat muokkaukseni. Onko näin?

      En välitettavasti muista, missä kirjoitusvirhe oli, mutta laitoin viestiä tehtävän pisteytyksestä teille ja korjasin pisteytyksen omaan kirjaani.

      Aion käyttää kirjaa ensi lukuvuonna uudestaan ikävästä palautteesta huolimatta. Ehkä lisään oppikirjan käyttöä oppitunneilla, koska opiskelijoilla on omat tabletit käytössä. Näin kirjan käyttö tulee sujuvammaksi. Uskon myös, että tabletilla luettaessa eoppikirja ”tuntuu enemmän kirjalta”. Tiedän, että joissakin kouluissa ekirjoihin siirtymisestä on luovutettu heti huonon käyttäjäpalautteen jälkeen. Haluan olla sisukkaampi. Ekirjan luettavuus on joka tapauksessa paljon parempi, kuin omana opiskeluaikanani verkossa olleiden pdf-tiedostojen luettavuus.

      Iina

      Tykkää

      • Okei se yhden tehtävän pisteytys ainakin on korjattu.

        Joo juuri noin. Eli Peda.netissä kun lataa kirjan OmaanTilaan niin siitä otetaan kopio. Kopiolla ei enää ole yhteyttä Opemapissa sijaitsevaan kirjaan. Kun haet sieltä uuden version niin sitten sinulla on 2 kopiota. Kirjan etusivulta löytyy päivityshistoria jossa on listattu päivitykset. Päivitykset voi kopioida tai siirtää omaan teokseen.

        Palautteeseen vaikuttaa myös ihmisten yleinen kyky vastaanottaa uusia asioita. Uuden omaksuminen vie heiltä energiaa jotem vain 2,5% oppilaista suhtautunee aluksi innolla muutokseen. Sen jälkeen tulee 135 % aikaiset omaksujat ja vasta jonkin ajan päästä isot ryhmät. Nyt ruhmä joka sinulla oli sai ensikosketuksen, mtuta muutaman kuukauden päsätä he ovat oppineet ympäristön käytön ja suhtautuvat siihen myötämielisesti.

        Me olemme huomanneet satojen oppilaiden kohdalla että ensin on hankalaa mutta sitten ajatus e-teokselle lämpenee. Heidät kuitenkin on kiskaistu pois tutustu ympäristöstä 9 vuoden jälkeen.

        Tykkää

  2. Ja hakemistoa muuten ollaan tekemässä, kiitos sinun palautteen. Siitä ei kuitenkaan tehdä kovinkaan laajaa, sillä odotamme Peda.netin julkaisevan hakutyökalun järjestelmään.

    Tykkää

  3. Tämä WP-sivu muuttaa kommenttien sanoja linkeiksi mainoksiin? Onko sivu kräkättty?

    Tykkää

  4. Äh vika olikin mun koneessa 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s